Een reis om nooit te vergeten! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Robert-Jan Richter - WaarBenJij.nu Een reis om nooit te vergeten! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Robert-Jan Richter - WaarBenJij.nu

Een reis om nooit te vergeten!

Door: Robert-Jan

Blijf op de hoogte en volg Robert-Jan

17 Februari 2008 | Zuid-Afrika, Pretoria

17 februari 2008,

De reis zit er inmiddels op en de tijd is voorbij gevlogen. Als je moet werken is drie weken erg lang, maar op vakantie schiet de tijd altijd zo voorbij. Ondanks dat de reis afgelopen is ben ik nog steeds aan het nagenieten. Zuid-Afrika is een wereld opzicht, met name door de diverse soorten landschappen. Het ene moment lijkt het alsof je in Europa bent, dan weer in Amerika en vervolgens weer in Zuid-Afrika. Het zal moeilijk worden om in woorden uit te drukken wat ik allemaal heb gezien en welke indrukken ik heb opgedaan. Toch ga ik een poging wagen en zal ik jullie per dag vertellen wat wij zo ongeveer hebben gedaan.

Vrijdag 25 januari
In de ochtend heb ik mijn ouders en zus op het vliegveld verwelkomt. Daarna hebben we gelijk de huurauto opgehaald en zijn we naar mijn huis gereden. Daar hebben we alle tassen neergezet en ons snel even opgefrist. Gezien het bewolkte weer en de vermoeidheid van de reis besloten we de middag door te brengen in Sandton City. Na een goede lunch zijn we wezen shoppen en hebben we de nodige spulletjes gekocht. ‘s Avonds had ik bij restaurant Moyo gereserveerd. In dit typisch Afrikaans ingerichte restaurant hebben we die avond heerlijk gegeten, terwijl we genoten van de diverse Afrikaanse optredens.





Zaterdag 26 januari
Na een goede nachtrust hadden we eerst een lekker ontbijtje in de zon, op het terras van mijn cottage. Daarna zijn we naar het Rhino & Lion park gereden, waar ik een safari onder leiding van een gids had geregeld. Zoals bij mijn voorgaande bezoeken waren er gelukkig ook deze keer de nodige dieren te spotten. Het was voor mijn ouders en zus hun eerste echte kennismaking met Zuid-Afrika. Ook deze avond gaan we bij een Afrikaans restaurant eten, Lekgotla op het Mandela Square. Naast het overheerlijke eten zijn er wederom diverse optredens van wat Afrikanen, zoals black magic en percussie. Zo komen we al aardig in de Afrikaanse sfeer en sluiten we de avond feestelijk af.

Zondag 27 januari
’s Ochtends is er eerst weer tijd voor een ontbijtje in de zon, op het terras van mijn cottage wederom. Daarna laat ik mijn ouders en zus het IBM kantoor zien, zodat zij een idee hebben waar ik het afgelopen jaar heb gewerkt. Vervolgens gaan we in de richting van Pretoria. Daar brengen we een bezoek aan het Voortrekkermuseum, wat een goed beeld geeft van die historie tussen de voortrekkers en de Engelse bezetters. Ook komen de Union Buildings aan bod, de plek waar Nelson Mandela tot president is beëdigd. Om ons weekend in Johannesburg af te sluiten hebben wij ’s avonds een braai bij de familie waarbij ik in cottage verblijf. Het weer is zeer aangenaam en dit zorgt er mede voor dat we een hele gezellige avond hebben.









Maandag 28 januari
Rond 9:00 uur begint min of meer de vakantie dan echt. Vanuit mijn cottage vertrekken we in de richting van Hazyview, waar wij de eerste accommodatie hebben geboekt. De reis gaat prima en in Sabie drinken we eerst wat om daarna twee watervallen (Lone Creek en Bridal Veil) te bezoeken. Het kost ons enige moeite om de accommodatie te vinden, gezien het feit deze midden in het bos ligt en alleen per hobbelig zandpad bereikbaar is. In de accommodatie worden we opgeschrikt door een paar knallen op het dak, wat amarenen blijken te zijn die uit de boom zijn gevallen. Wanneer we die avond wat willen gaan eten bij de pizzeria waarschuwt de vrouw ons voor overstekende nijlpaarden. We hadden de borden langs de weg al wel gezien, maar we wisten niet dat dit serieus was. Gelukkig zijn we de avond zonder kleerscheuren doorgekomen.

Dinsdag 29 januari
’s Ochtends gaan mijn vader, zus en ik eerst even zwemmen in het zwembad naast ons huisje. Na deze ochtendgymnastiek schuiven we, samen met mijn moeder, aan voor een lekker ontbijt met geweldig uitzicht op de omgeving. Na het onbijt maken we een rondrit door het gebied naast het Kruger Park, de Blyde River Canyon. Daar bezoeken we onder meer de Pinnacle, God’s Window, Forest View, Three Rondawels, Bourke’s Luck Potholes, Berlin en Lisbon Falls. ’s Avonds krijgen we tijdens het eten nog bezoek van een paar grote sprinkhanen, wat met name mijn zus geen ontspannen gevoel geeft.









Woensdag 30 januari
Deze ochtend staan we om 4:30 uur op om naar het Kruger Park te gaan. Om 6:00 uur arriveren we bij de Numbi Gate. We zitten helaas niet in het meest ideale seizoen, het gras staat erg hoog waardoor we de beesten moeilijker kunnen spotten. Ondanks alles slagen we er toch in om onder een cheetah te spotten, wat zeer zeldzaam is. Verder zien we onder andere olifanten, zebra’s, giraffes, nijlpaarden, antilopen, krokodillen en vele soorten vogels. Aan het eind van de middag gaan we bij de Crocodile Bridge het park uit, naar onze accommodatie in Komatipoort. Bij deze accommodatie was ik al eens eerder geweest en het ziet er wederom schitterend uit!

Donderdag 31 januari
Vandaag staat een reisdag op het programma met als eindbestemming Hluhluwe. We rijden vandaag voornamelijk door Swaziland, een land waar ik nog nooit geweest ben. Bij de grens moeten we eerst naar binnen voor een stempel om Zuid-Afrika te verlaten. Meteen daarna komt de volgende stempelpost aan bod, deze keer om Swaziland binnen te komen. Swaziland is het land met de laagste levensverwachting (30 jaar) en het hoogste percentage HIV van de wereld. In Swaziland is er weinig van te merken en zien we een schitterende natuur en het is er erg schoon, heel anders dan Zuid-Afrika. Typische dorpjes met ronde hutjes (rondawels) en vrouwen die mooi gekleed zijn. De reis gaat voorspoediger dan verwacht en de wegen zijn buitengewoon goed. Dit zorgt ervoor dat we om 15:00 uur in de middag op onze accommodatie aankomen. Deze ligt in het midden van de wetlands en is alleen bereikbaar per zandweg. Hier besluiten we om bij het zwembad te hangen, wat ook wel nodig is bij een temperatuur van 36 graden. ’s Avonds valt de electriciteit uit en eten we bij kaarslicht. Op de achtergrond horen we de hele avond en nacht de geluiden van nijlpaarden, wat erg apart is.

Vrijdag 1 februari
Na de avond ervoor geen electriciteit te hebben gehad hebben we ’s ochtends even geen water. Dit hoort er allemaal bij, ook dat is Afrika. Na wederom een lekker ontbijt vertrekken we naar St. Lucia. Hier maken we allereerst een boottocht over het Lake St Lucia Estuary. We komen deze keer vlakbij de nijlpaarden en we kunnen ze zelfs bijna aanraken. Verder is het heerlijk om even op het water te zijn, want de temperatuur is alweer naar de 36 graden gestegen. De middag brengen we door in het St. Lucia Wetlandpark, waar we beesten spotten en wat uitwaaien op het strand. Die avond besluiten we een keer niet uit eten te gaan en eten we wat in onze accommodatie.

Zaterdag 2 februari
De reis gaat verder in de richting van Durban, langs de Dolphin Coast. We stoppen onderweg in het plaatsje Ballito. Hier lunchen we in een restaurant aan zee om vervolgens uit te buiken op het verderop gelegen strand. We vervolgen de reis naar Durban, waar we vrolijk verwelkomt worden door een bejaard echtpaar. Er zit hier een prachtig zwembad bij en we hebben een geweldig mooi terras met uitzicht op zee. We besluiten dan ook om die avond een echte braai te houden. De braai is heerlijk en erg gezellig!

Zondag 3 februari
Vandaag verlaten we de kust weer en trekken we het binnenland in. De reis gaat naar de Drakensbergen, waar de hoogste bergen van heel Afrika zich bevinden. Op de weg er naar toe komen we door de "Valley of 1000 Hills", wat zeer de moeite waard is. Uitstappen is echter geen goed plan aangezien de temperatuur weer richting de 36 graden is gegaan.




Aan het eind van de middag komen we aan bij onze backpackers accommodatie, waar we een hutje in de bergen hebben. Het is erg primitief en knus, maar wel erg mooi. Eenmaal aangekomen slaat het weer om en regent het met zo nu en dan wat flitsen. De temperatuur zakt die avond al snel naar 19 graden.

Maandag 4 februari
Vandaag is het tijd voor de Sani Pass Tour. Deze tour is onder leiding van een gids met een 4x4 over een rotspad door een bergpas die uiteindelijk in Lesotho zal eindigen. We worden op de heenweg al aardig door elkaar heen geschud en komen zelfs bij een bocht die je niet in één keer kan nemen, maar die je in twee keer moet steken. Dit wordt ook wel de "Oh my God" bocht genoemd. Vervolgens kwamen we uit bij een klein gebouwtje dat als grenspost dient. We moeten hier onze paspoorten laten stempelen om Lesotho binnen te mogen. Na drie uur kwamen we uit bij de top van de pas en in een klein dorpje in Lesotho. Dit land is werkelijk prachtig! We praten met de lokale bevolking en we krijgen ook de rondawel te zien waarin ze leven. Daarna drinken we nog wat in hoogste pub van Afrika. Het weer is inmiddels helemaal omgeslagen en het is inmiddels gezakt naar 10,8 graden. Mijn moeder besluit meteen om een gluhwein te bestellen voor bij de open haard, terwijl mijn vader, zus en ik het overheerlijke plaatselijke bier nuttigen. Veel tijd hadden we niet, want we moesten voor vier uur voorbij de grens aangezien die erna sluit. Dit vormt uiteindelijk geen probleem en vrolijk hobbelen we in de 4x4 auto weer naar onze accommodatie terug. De Sani Pass was werkelijk een onvergetelijke ervaring, wat voor mij persoonlijk het hoogtepunt van de reis was. Eenmaal terug in ons hutje gaan we na een zelfgemaakt bord pasta snel slapen.






Dinsdag 5 februari
Ons doel vandaag was om zo ver mogelijk in de richting van de Garden Route te komen, om zo later die week wat meer tijd over te houden. De snelweg N2, die we bijna de gehele vakantie als leidraad hadden, mocht de naam snelweg eigenlijk niet dragen. Met geluk reden we op een vierbaansweg, maar dat was met name in het begin vrij zeldzaam. Mede door de vele vrachtwagens wil het niet echt vlotten, maar gelukkig verandert dit na een tijdje alsnog. We slagen erin om deze dag 850 kilometer af te leggen en we strijken neer in Port Elizabeth. Mijn zus had onderweg inmiddels al een accommodatie geregeld. Vanwege de vermoeiende dag hebben we besloten om ditmaal in een vrij luxe onderkomen te gaan zitten om zo weer wat op krachten te komen. We merken toch wel dat de reis ondertussen zijn tol begint te eisen.

Woensdag 6 februari
Vanmorgen genieten we eerst van een geweldig uitgebreid ontbijt in een erg mooie omgeving, dit hadden we net even nodig! Na het ontbijt vertrekken we richting de Garden Route. Hier maken we een eerste stop bij het Tsitsikamma park, waar de brug die we willen bezoeken vandaag gesloten is. Iets verderop is de langste brug van Afrika, waar je ook kan bungee jumpen. Het is de diepste bungee jump van de wereld, ruim 150 meter de diepte in. Graag wil ik het eind van mijn reis nog mee kunnen maken, dus ik besluit het niet te doen. We trekken naar het Robberg Nature Park waar we een prachtige wandeling van twee uur langs de kust maken. Ondanks de hitte weten we ons goed staande te houden en genieten we onderweg van de vele zeehonden en de prachtige branding. Na de wandeltocht rijden we naar onze overnachtingsplaats in Knysna.


Donderdag 7 februari
Het weer vandaag valt erg tegen, regenachtig en grijs met een temperatuur rond de 20 graden. Samen met mijn vader rijd ik nog wel naar een uitzichtspunt aan de kust, maar vanwege de laaghangende bewolking valt er weinig te zien. We beperken ons vandaag dan met name tot winkelen. Verder gaan we nog naar een lokale pub om daar een kaartje te leggen. ’s Avonds eten we wat naast de pub waar we ’s middags waren en gaan we vroeg naar bed.

Vrijdag 8 februari
Na een goede lange nachtrust zien we dat het weer gelukkig is opgeknapt, tijd om onze route te vervolgen! Ditmaal gaan we in de richting van Swellendam. We krijgen een leuk adresje van de gastvrouw om daar te overnachten. Onderweg komen we door Oudtshoorn, een dorpje wat helemaal in het teken staat van de struisvogels. We drinken hier wat om daarna op zoek te gaan naar de Cango Caves, waar mijn moeder en zus heengaan. De weg ernaar toe brengt ons door een schitterend berglandschap en al snel arriveren we bij de grotten. De temperatuur is alweer naar ruim 30 graden opgelopen en mijn vader en ik zoeken dan ook wat verkoeling bij een waterval. Wanneer we allemaal weer verzameld zijn rijden we verder richting Swellendam. Daar vinden we wederom een mooie accommodatie en na wat gegeten te hebben bij een Italiaan gaan we lekker slapen.

Zaterdag 9 februari
De wijnroute is vandaag aan de beurt. Net buiten Paarl bezoeken we de wijnproeverij van Nederburg. Voor een klein prijsje proeven we hier diverse wijnen en kopen we meteen een paar flessen. In Paarl zelf nemen we een kijkje bij het taalmonument. Omdat de temperatuur inmiddels alweer 38 graden is het van korte duur en verlangen we naar een zwembad.



We besluiten om een accommodatie in Stellenbosch te zoeken en na enige tijd komen we uit bij een ietwat simpele accommodatie. We hebben twee kamers met een bed erin, een gedeelde douche, maar nog belangrijker....een zwembad! Het water in het zwembad is vrij koud, maar daarom niet minder lekker. ’s Avonds eten we in een Frans restaurant in hartje Stellenbosch. Vooral de gezelligheid van dit studentenstadje valt op en het is totaal niet te vergelijken met Johannesburg. Voor mijn gevoel was ik op dat moment niet meer in Zuid-Afrika. Het eten was verrukkelijk en de sfeer geweldig..

Zondag 10 februari
Na een zeer slechte nacht vertrekken we niet al te laat in de richting van Kaapstad. Het was afgelopen nacht zeer warm en erg vochtig, niet de meest ideale omstandigheden gezien het feit we geen airco of ventilator hadden. Onderweg stoppen we in Franschoek voor een drankje en bezoeken we de wijnproeverijen Boschendal, Spier en Vergelegen. Ik voel me vandaag niet echt lekker en heb waarschijnlijk iets verkeerds gegeten tijdens het ontbijt. Ik ben dan ook erg blij als we halverweg de middag arriveren bij onze laatste accommodatie in Houtbaai. Ik duik hier meteen het bed in en blijf hier bijna de hele dag in. Mijn zus maakt nog een flink grog voor mij, een glas warme melk met een flink scheut rum en een lepel honing. Ik knap hier gelukkig iets van op!

Maandag 11 februari
’s Ochtends voel ik mij alweer stukken beter. De griep is gelukkig voorbij, alleen wat hoofdpijn rest er nog. Het weer valt vandaag erg tegen, een ideale dag om de binnenstad te bekijken. We bezoeken een nijverheidsmarkt op Green Market Square en verder wat oude Victoriaanse gebouwen. Tevens kopen we nog wat leuke spulletjes, hoewel we op moeten passen dat alles nog in de tassen past.

’s Avonds eten we in het "Out of Africa Café". Wederom krijgen we overheerlijk eten en is er een heerlijke Afrikaanse sfeer.

Dinsdag 12 februari
We worden wakker en wanneer we naar buiten kijken zien we een strakblauwe lucht met flink wat zon. We besluiten vandaag naar het Kaapse schiereiland te gaan. Op de meest toeristische (kust)weg van de omgeving merken we bij het uitstappen dat er een flinke wind staat. We rijden verder en komen uit in het Table Mountain National Park. Hier beklimmen we Cape Point, waar we soms goed moeten oppassen dat we er niet afwaaien. Vanaf Cape Point wandelen we naar Cape of Good Hope en weer terug. Het uitzicht is schitterend en de branding erg heftig, iets waar je uren naar zou kunnen kijken. Helaas was die tijd er niet, want we wilden ook nog de pinguins spotten in Simon’s Town. Het blijven geweldige beestjes, vooral wanneer ze actief worden en aan de wandel gaan. We sluiten de dag af met een etentje bij de Italiaan om vervolgens op tijd naar bed te gaan.

Woensdag 13 februari
Vandaag is het echt warm, ruim 30 graden en een strakblauwe lucht. We willen de grootste attractie van de omgeving bezoeken, de Tafelberg. Al vroeg in de ochtend arriveren we er en merken we al snel dat het aardig druk is. Gelukkig hoeven we maar een klein uur te wachten voordat we met de kabelbaan omhoog kunnen. Eenmaal op de Tafelberg is er een geweldig uitzicht en maken we een ruime wandeling zodat we alle uitzichtspunten kunnen bezoeken. In de middag gaan mijn moeder en zus naar Robben Island, tewijl mijn vader en ik besluiten om bij het zwembad te gaan liggen. ’s Avonds eten we gezamenlijk wat op het Waterfront om daarna alvast onze tassen in te pakken.



Donderdag 14 februari
De laatste dag is aangebroken helaas.. Na eerst nog wat tijd doorgebracht te hebben op het Waterfront gaan we daarna naar het vliegveld. De auto wordt ingeleverd en we checken meteen in. Daarna is het moment om weer afscheid van elkaar te nemen, waarna ik naar Johannesburg vertrek en mijn ouders via Frankfurt terugkeren naar Amsterdam.

Afgelopen zaterdag had ik al meteen een training op mijn werk voor een nieuw ticketsysteem, deze duurde gelukkig maar drie uur. Op het werk aangekomen hoorde ik dat een collega van mij afgelopen nacht was omgekomen bij een ongeluk. Zo ben ik meteen weer terug in de realiteit van de dag hier en lijkt de vakantie alweer even geleden.

Morgen ga ik mijn ontslag aanvragen en tevens een verzoek indienen om op vrijdag 21 maart terug te kunnen vliegen naar Nederland. Dit houdt in dat ik nog een kleine vijf weken in Zuid-Afrika zal moeten blijven. Ik merk aan mezelf dat ik het nu wel heb gehad hier en dat ik niet kan wachten om definitief terug te keren naar Nederland. Hopelijk gaan de weken snel voorbij en om dat wat te helpen heb ik het volgende uitstapje alweer gepland. Komend weekend ga ik met een collega en wat huisgenoten van hem naar de A1 Grand Prix in Durban. Bij terugkomst zal ik jullie hier uiteraard verslag van doen...

  • 17 Februari 2008 - 19:29

    Heleen:

    Hoi Robert Jan,
    Leuk je reisverslag te lezen.
    Vanmorgen al even bij je ouders wezen koffiedrinken en bijgepraat over jullie geweldige reis. Het is een mooie ervaring geweest, dat zul je niet meer vergeten. Leuk om al wat foto's te zien. Ik hoop binnenkort de rest van de foto's die je ouders hebben gemaakt ook te zien. Voor jou nog even volhouden dan zitten die 5 weekjes er ook op. Veel groeten en liefs van Heleen.

  • 17 Februari 2008 - 21:36

    Deborah:

    Wauww!! Robert Jan! Wat een mooie ervaring zeg! Leuk dat je elke dag beschrijft wat je gedaan hebt! Zo te lezen was het echt geweldig!

    Nog maar 5 weken en dan ben je weer terug in het koude kikkerlandje;)

    Succes nog de komende weken en ik spreek je snel weer!

    -x-
    Deborah

  • 18 Februari 2008 - 07:11

    Tiny:

    Hoi Robert-Jan,

    Als ik je verslag lees krijg ik al weer heimwee. Ik zou zo terug willen! het was inderdaad geweldig. Maar het werk wacht weer, dus we moeten er weer tegen aan.

  • 18 Februari 2008 - 08:34

    Pa:

    Omdat alle begin moeilijk is, heb ik eerst maar even jouw verslag gelezen. Kan er weinig aan toe voegen; inderdaad het was zeer geslaagd, geweldig !! En nu maar hopen dat de temp. ook in NL boven de 20 komt, want wat is het hier koud.

  • 18 Februari 2008 - 10:28

    Alie Jennie:

    Hoi Robert Jan,

    Wat leuk om zo'n reisverslag te lezen.
    Ik zou er al bijna zin aan hebben om het met eigen ogen te kunnen aanschouwen.
    Ben benieuwd naar de foto's en verhalen verder. Ik vind het geweldig dat je dit hebt gedaan en hoop je in Nederland straks weer eens te zien.
    Groetjes Alie Jennie

    P.s Ik heb het verslag ook even aan pake laten lezen, de foto's laat jij hem vast wel eens zien.

  • 18 Februari 2008 - 11:08

    Yvet:

    He broer!

    ja was echt fantastisch! Hier is het zooooooooo koud... M'n zomerkleren liggen weer op zolder en m'n winterkleren weer vooraan in de kast. brrrr....
    Leuk dat je nog even een samenvatting hebt geschreven.
    wat heftig van je collega man! Hoe is het gebeurd?
    Ik heb vandaag 2e gesprek gehad bij de Spits en ging heel goed; hoor volgende week meer.. Succes nog even daar en tot spreeks!

    Liefs Yvet

  • 18 Februari 2008 - 12:26

    Saskia:

    Heej RJ :D

    Wat een super ervaring zeg! Ik heb al je verhalen gelezen van je rondreis en verblijf in Zuid Afrika het afgelopen jaar en kan alleen maar zeggen dat het helemaal super klinkt om zoiets mee te hebben gemaakt! Dit pakken ze je nooit meer af..

    Kan me goed voorstellen dat je het nu na de vakantie met je ouders en zus helemaal hebt gehad daar! Dus nog even doorbijten, die 5 weekjes overleef je ook nog wel ;) En dan hoop ik je snel te zien hier in Nederland!!

    Veel succes nog en we houden contact!

    Dikke kuss (K)

  • 18 Februari 2008 - 14:08

    Sjoukje:

    Ik heb genoten van je leuke verslag van de reis met je ouders en zus.Ik wens je nog heel veel sterkte de komende weken en tot ziens in Nederland.gr.tante Sjoukje.

  • 19 Februari 2008 - 21:35

    Will:

    Hoi Robert Jan, hartelijk dank dat je de route al zo hebt beschreven. Dan zal het verhaal van jouw ouders/zus al iets beter te begrijpen zijn. Wij wensen jou nog een goede tijd toe, goed afronden is ook belangrijk. Tot ziens en groeten, ook van de heren: Johan, Bram en Peter

  • 19 Februari 2008 - 22:05

    Stijn:

    Hey dude.
    Mooi reisverhaal. Volgens mij heb je bijna de zelfde route gevolgt als ik en Hans destijds. Alleen wel beetje jammer van je dat je niet gesprongen bent..ik leef immers ook nog:D
    Foto's zijn er mooi, nu weet ik ook hoe de tafelberg eruit zag. Had toen echt slecht weer.

    Zorg ff dat je snel naar huis komt boef@

    groetjes

  • 27 Februari 2008 - 18:34

    Rene:

    Heeeeeeej RJ,
    Geweldig dat de reis zo leuk was. Vooral na een jaar voorbereiden hoop je toch dat alles loopt als gepland. Nog veel plezier/succes de laatste weken in Jo'burg. Lijkt me lachen om nog eens bij te praten als je weer terug bent.
    Groeten Rene

  • 01 Maart 2008 - 11:59

    Peerheid:

    he pannetje,

    wat een koningverslag! Ik had em ffkes uitgeprint en voor mezelf een bakkie nespresse gezet om em ff goed te lezen.

    Je moet trouwens een keertje de film goodbye Bafana zien, die speelt zich ook in zaf en vooral op robbeneiland af en hij is koningheid #1.

    Ik kijk er nu wel naar uit dat je thuis komt dude! Maak er nog iets masters van en een dikke knuffel

    der Peerheid

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Robert-Jan

Mijn mailadres: rj_richter@hotmail.com

Actief sinds 13 Nov. 2006
Verslag gelezen: 1108
Totaal aantal bezoekers 95605

Voorgaande reizen:

02 Januari 2007 - 03 Januari 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: