Durban - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Robert-Jan Richter - WaarBenJij.nu Durban - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Robert-Jan Richter - WaarBenJij.nu

Durban

Door: Robert-Jan

Blijf op de hoogte en volg Robert-Jan

17 Juni 2007 | Zuid-Afrika, Pretoria

17 juni 2007,

Hallo,

Hier ben ik weer met mijn update vanuit Zuid-Afrika, waar ik er al bijna zes maanden op heb zitten. Het weer is daarnaast ook nog steeds prima in orde; ondanks dat het hier officieel herfst/winter is hebben we overdag nog steeds temparaturen van ruim boven de 20 graden. ’s Nachts is er af en toe wat lichte vorst, maar dat ben ik vanuit Nederland wel gewend en bovendien slaapt het wel lekker. De afgelopen weken heb ik weer de nodige avonturen meegemaakt en staan er ook weer de nodige dingen te gebeuren, al met al geen reden om mij te vervelen dus....

Woensdag 6 juni kwam Stijn vanuit Nederland aan op het vliegveld van Johannesburg. Ik ben om 6:00 uur opgestaan om hem samen met Hans op te gaan halen. Normaal gesproken valt er gedurende de hele winterperiode geen regen, maar de weergoden hadden besloten om Stijn bij zijn aankomst op een regenachtige dag te trakteren. Geheel volgens schema landde Stijn op Joburg airport en het was erg leuk om hem na vier maanden weer te zien! Na een ontbijt op het vliegveld zijn we doorgereden naar mijn nieuwe stekkie waar hij zijn spullen kon droppen. Vanwege het slechte weer kon onze eigenlijke plan om naar het Rhino & Lion park te gaan geen doorgang vinden en besloten we om naar Sandton City te gaan. Daar was toevallig net een beurs aan de gang (Markex & World of Events & Business of Sport 2007) en als echte vertegenwoordigers van IBM (Hans en ik) en Sparta (Stijn) hebben we daar een bezoek aan gebracht.

De volgende dag vertrokken Hans en Stijn met de huurauto om voor drie weken door Zuid-Afrika rond te gaan reizen. Helaas kon ik ze niet vergezellen in verband met mijn nightshifts, mijn financiële positie en mijn tekort aan vrije dagen.

Na donderdag gewerkt te hebben was het voor mij tijd om mij op te maken voor mijn weekendje weg naar Durban, samen met Tom. Vrijdag overdag kwamen eerst nog een paar Indiërs langs om bij mijn cottage een schotel te installeren om zo weer DSTV te kunnen kijken. Vrijdagavond (de avond voor vertrek) zijn Tom en ik lekker wezen zwemmen om alvast het relaxte vakantiegevoel te krijgen. Na het zwemmen zijn we nog op bezoek geweest bij een collega die net verhuisd was. Ons plan was om daar even iets af te geven en weer door te gaan, maar het was zo gezellig dat we daar tot laat in de avond zijn gebleven.

De volgende ochtend zijn we vroeg opgestaan om richting het vliegveld te rijden. Om 7.00 uur zou ons vliegtuig richting de warme oostkust van Zuid-Afrika vertrekken. Na een goed uur vliegen waren we geland en konden we onze huurauto ophalen. We hadden het geluk om geholpen te worden door een chagrijnige medewerkster die ons een auto probeerde aan te smeren voor 1200 Rand (drie dagen). Na wat stampij te hebben gemaakt konden we een zeer relaxte VW Polo huren voor maar 667 Rand (700 euro).

In de omgeving van Durban krioelt het van de mensen uit India, die door Engelsen vroeger als slaven naar Zuid-Afrika werden gehaald. Af en toe leek het dan ook of je je in Bombay bevond. Voor even is het wel leuk om mensen uit India te zien, maar al snel begin je je hieraan flink te irriteren. Enkele irritaties; ze zien er allemaal hetzelfde uit, ze denken dat ze door je heen kunnen lopen, ze worden snel agressief en ze denken dat de hele stad van hun is.

Daarom besloten Tom en ik om naar een plaatsje (net buiten Durban) aan de North Coast te gaan, Ballito genaamd. De kust wordt gekenmerkt door mooie routes die we ook grotendeels zijn afgereden. Verder hebben we nog een bezoekje aan het strand gebracht en voor het eerst het warme water van de Indische oceaan gevoeld. We hadden voor die avond echter nog geen overnachtingsplaats, dit zouden we ter plekke regelen. Na wat heen en weer gereden te hebben vonden we uiteindelijk in Ballito een gezellige bed & breakfast. Daar aangekomen en ons opgefrist te hebben zijn we een hapje gaan eten en hebben we de avond afgesloten met een bezoekje aan het plaatselijke casino.

De volgende dag zijn we richting het centrum van Durban gereden en hebben we een bezoekje gebracht aan uShaka Marine World. Dit bestond uit een groot aquarium, dolfijn- en zeeleeuwen show. Hierna hebben we de rest van de middag de plaatselijke boulevard afgelopen en van de diverse soorten animaties genoten. Daarna was het tijd om richting de South Coast te rijden, om daar vervolgens een overnachtingsplaats te vinden. Ten opzichte van de vorige dag waren we hier deze keer sneller in geslaagd. De eerste de beste bed & breakfast die we tegenkwamen was meteen raak. Schuin tegenover konden we meteen een hapje eten, maar dit viel helaas wat tegen. Daarna hebben we in een praktisch verlaten cafe nog genoten van een paar biertjes en een geweldig golfspel op een spelautomaat gespeeld. Hierna waren we allebei wel erg uitgeput en zijn we ons bedje gaan opzoeken.

Van de locals hadden we gehoord dat er een heel gaaf krokodillenpark was, Crocworld genaamd. Dus besloten we hier de volgende dag heen te rijden. Het park was praktisch verlaten en zo hadden we alle ruimte om er doorheen te wandelen. Nog nooit had ik zoveel krokodillen bij elkaar gezien. Verder waren er in het park diverse vogels te vinden, waaronder de prachtige Toekan. Vervolgens zijn we doorgereden naar Scottburgh om daar de gehele middag op het strand te wandelen, zonnen en te zwemmen in de zee. Daarnaast hebben we een bodyboard gehuurd en ons gewaagd aan de ruwe golven, wat mij drie keer een mooie gang richting de kust opleverde (inclusief een hele mond vol zout water). Doordat we geen speciaal duikpak aanhadden schuurde het board tegen onze buik aan wat een hele rode buik en flinke schaafwonden tot gevolg had. Mede daardoor moesten we onze aanwezigheid in de zee beperken tot een kleine 1,5 uur. Hierna zijn we naar het plaatselijke casino gegaan om daarna weer richting het vliegveld te rijden. De terugvlucht ging vrij snel en daardoor waren we rond middernacht terug in Johannesburg.

Nu is er inmiddels alweer een hele week voorbij, waarin ik weer begonnen ben met de nieuwe reeks van nightshifts. Tussendoor ben ik wezen zwemmen en heb ik het EK –21 in Nederland gevolgd. Vandaag hebben Tom en ik een bezoek gebracht aan het Rhino & Lion park, een leuk uitstapje op een prachtige, warme, droge, zonnige dag. Daarnaast hebben Tom en ik alweer nieuwe plannen gemaakt om er tussenuit te gaan. Het plan is om halverwege juli richting Krugerpark en omgeving te rijden. Voor mij zal het de derde keer worden dat ik die kant opga, maar van zulke mooie natuur kan je geen genoeg krijgen...

• 17 Juni 2007 - 10:23

Erik Oosterbroek:

Hé RJ!
    Ik las je smsje. Een probleemje met mijn car-kit zorgde voor een per ongeluk belletje richting Z-Afrika hahaha sorry!
    Jij houdt het nog goed vol lees ik! Maar je blijft ook goed op de hoogte van het wel en wee hier (EK21 enz)
    Vorige week ben ik nog naar Gelredome geweest Eng-Ita. Dat was meteen de meest spectaculaire 90 minuten van een heel seizoen Gelredome hahaha. Jammer dat Nederland niet verloren heeft gister, anders kwamen ook zij nog naar Arnhem. Inmiddels is het DVOV jubileum hier gevierd en zit het seizoen er op. Heb je al een datum wanneer wij jouw rentree kunnen verwachten op veld 3?
    Groeten daar (ook namens Marije) en tot de volgende keer.
    Erik

• 17 Juni 2007 - 16:18

Willemijn:

Ha Robert Jan! Klinkt weer en nog steeds goed daar! Mooie foto van die kano race trouwens. Veel plezier weer......!
    Kus Willemijn

• 19 Juni 2007 - 16:28

Ellen:

Moet je woensdagnacht ook nog werken? Ik waarschijnlijk wel, want ik boek absoluut geen vooruitgang, behalve de afgelopen nacht dan!! Ik ging vandaag naar de stad om die schoenen te halen... waren ze WEG!!! Nou ik spreek je vast snel weer, dus een update van de laatste 15 uur zit je denk ik ook niet te wachten:D..

Nou ik ben blij dat je het zo leuk hebt daar, en we spreken elkaar woensdagnacht als jij, hopelijk, moet werken!

xxxx Ellen

• 19 Juni 2007 - 17:10

Saskia:

Heej mop!

Ik lees dat je een onwijs gaaf weekend achter de rug hebt! Egt super foto's joh...sorry dat ik al een tijdje niks meer van me heb laten horen...Ben nu gelukkig helemaal klaar met school, alle toetsen behaald!!Doen we binnekort weer same skype;) Ik ga morge met een vriend van me naar NL - ENG in heerenveen! Wel lache... Ik spreek je gauw weer op msn...!!

Dikke kus en knuffel van mij..(K)

• 20 Juni 2007 - 13:41

Maja:

Wat een gave foto's weer, ik zou als ik naar de foto's kijk er zo naar toe komen, maar ja dat kan niet helaas, geniet ervan Robert-Jan.

Dikke kus Maja

• 26 Juni 2007 - 02:40

Oom Ruud:

Hoi RJ, hier een berichtje van de andere RJ ! Ben net terug uit Cuba en vond je bericht erg interessant.Toen ik in Durban was werd je belaagd door door z.g.
    riskjas met "loophonden" met verentooien
    op hun kop die je over de boulevard willen loodsen. Waren die niet meer aanwezig ? De krokodillen farm heb ik toen ook bezocht (ca.40 jaar geleden !) dus die bestaat nog steeds.Kom eens een keer deze kant op. Hier kan ik je kroko-
    dielen en tucans in de de vrije natuur laten zien. En nog veel meer!! Helaas voor jou NO BIG FIVE in Costa Rica, maar
    daarom zeker niet minder interessant !
    Leuk weer van je te hebben gehoord en geniet zoveel als je kan, want er komt een tijd dat dit minder wordt (niet negatief bedoeld, maar wel realistisch)
    Je kan dan ook nog genieten (zeker weten)
    maar anders. Veel groetjes van je oom !~

• 26 Juni 2007 - 12:32

Pa:

Zo, jongen dat had je weer effe goed geregeld. Als ik dat allemaal zo zie krijg ik steeds meer zin om naar ZA te komen; helaas ben ik net terug van vakantie en moet er eerst weer gewerkt worden, maar wat in het vat zit ....
    Sterkte met je nightshifts en wij spreken elkaar ....

• 28 Juni 2007 - 16:06

Oom Ruud:

Las gisteren op internet, dat er in Joburg sneeuw is gevallen. Dat jij dat ook nog mee mag maken, want in Joburg is dat wel bizonder. Iets meer naar het noordenis het echter iedere winter een gewoon iets.
    Sukses verder, em oh ja, dat was ik steeds vergeten :hartelijk dank voor het lenen van de clio !!!

• 01 Juli 2007 - 12:29

Peter B:

Hey RJ, zeker weer een sweety verhaal!Nog een cobra gezien de laatste tijd? Hier in Nederland is alles weer normaal, ben alweer helemaal gewend aan de mus, koe en het paard. Nog even een uitsmijter: Amoah naar NAC :D....AND THAN?????? x