Verhuisd! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Robert-Jan Richter - WaarBenJij.nu Verhuisd! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Robert-Jan Richter - WaarBenJij.nu

Verhuisd!

Door: Robert-Jan

Blijf op de hoogte en volg Robert-Jan

31 Januari 2007 | Zuid-Afrika, Pretoria

31 januari 2007,

Hello,

Afgelopen zondagavond hebben we onverwachts al ons nieuwe appartement in gebruik genomen. Oorspronkelijk zouden we een week later pas verhuizen, maar doordat de vorige bewoners er eerder uit gingen konden wij er eerder in. De eerste dagen in ons nieuwe appartement zijn mij prima bevallen, ik voel me al aardig thuis daar. Het appartement is helemaal gemeubileerd (inclusief een bad en een wasmachine) en het enige wat we zelf moesten kopen waren handdoeken en beddengoed. Daarnaast moeten er natuurlijk wat algemene dingen worden gekocht, maarja dat was in elk ander huis/appartement ook het geval geweest. We hebben ook lekker veel ruimte, wat ook te zien is op de foto’s. Momenteel zijn er elke dag veel mensen over de vloer, collega’s van IBM, die zelf in een ongemeubileerd appartement zitten en daar nog niet echt kunnen wonen. Maarja dat zal waarschijnlijk ook niet heel lang zijn, want soms wil je ook wel even je eigen privacy.

Daarnaast heb ik nog ander nieuws.. Aanstaande vrijdagavond ga ik voor twee weken naar België toe. Naar België?! Ja inderdaad, het land van K3, patatten, Menneke Pis etc. Samen met een paar andere mensen van de JnJ desk ga ik naar het hoofdgebouw van onze klant, Johnson & Johnson. Dat hoofdgebouw is gevestigd in de alom bekende plaats Beerse, daar is geen verdere uitleg voor nodig. Oke, voor degenen die dan echt niet weten waar het ligt; het ligt op een steenworp afstand van Antwerpen.
Vraag me alleen niet wat ik daar precies ga doen, want dat is tot op heden nog allemaal onbekend. Het komt er min of meer op neer dat ze hier een 1.5 level desk willen opzetten, die dan de lastige calls van de huidige desk gaan overnemen. Daar zou een nieuw team voor opgezet gaan worden, waar ik dan deel van uit ga maken. Verder weet ik echt niet hoe mijn twee weken daar eruit ga zien, maar dat hoop ik de komende drie dagen te horen. Er werd mij wel tussen neus en lippen verteld dat ik morgen een interview had met een persoon die ik niet eens ken. Erg spannend.. Zodra ik meer weet laat ik het jullie weten. Misschien wordt het hele project alsnog afgezegd.....het kan allemaal hier!

Net als het "België project" is op mijn werk alles erg ongeorganiseerd. Onze training wordt gegeven door iemand met veel kennis, maar zonder trainer capaciteiten. Het was in het begin erg wennen aan zijn (Zuid-)Afrikaanse manier van werken. Onze trainingsgroep bestaat uit acht mensen, normaal gesproken.. Sommige slapen af en toe, sommige gaan een middag shoppen, sommige nemen een dagje vrij en anderen zijn nog steeds aan het uitzoeken hoe je een computer überhaupt moet opstarten. Maar je kan het ze (de lokale mensen) niet kwalijk nemen, omdat de hoogste opleiding die je hier kan afronden gelijk ligt aan ons HAVO niveau. Waarom nemen ze dan Zuid-Afrikanen aan?? Ja, dat heeft te maken met het feit dat IBM niet alleen maar mensen van buiten Zuid-Afrika kan aannemen in verband met werkvergunningen. Vorige week hadden we het programma van de komende weken te horen gekregen, maar tot op heden hebben we alles anders gedaan zoals van tevoren afgesproken. Er gaan verschillende verhalen rond en alles wat je afspreekt verandert met de dag. Kortom, er is geen enkele structuur te vinden. Zoals een collega van mij zei: "Je kan hier op het IBM park gewoon rondlopen met een paar papieren en dan zie je er al interessant uit".

Eind vorige week hebben we trouwens voor het eerst kennis gemaakt met het werk op de desk zelf. Wel leuk om daar ook eens te zijn, aangezien we daarvoor alleen maar theorie hadden gehad en je toch wel eens benieuwd was waar je uiteindelijk komt te werken. De donderdag heb ik meegeluisterd met iemand op de helpdesk. Ik kwam er die ochtend achter dat we tijdens de training alle programma’s voor de UK desk hebben geleerd en dat ze op de BeNe desk heel wat andere programma’s gebruiken. Daarnaast kwam ik veel nieuwe problemen tegen en gezien het feit dat ik momenteel nog niet echt veel ervaring en kennis heb is het allemaal een beetje wennen. Qua troubleshooting hebben we nog niet echt training gehad en het is daarom ook heel lastig om te weten hoe je moet handelen als je een bepaald probleem voorgeschoteld krijgt. Maarja dat heeft waarschijnlijk gewoon even wat tijd nodig en door ervaring op te doen komt dan vanzelf wel in orde. In de middag heb ik uitleg gekregen over Outlook, het was de bedoeling dat ik vrijdags de email ging behandelen aangezien degene die het normaal doet die dag vrij was. Nou ja, je raadt het waarschijnlijk al...dat ging dus niet helemaal goed. Het rare is dat ze dit overlaten aan iemand die nog geen enkele deskervaring binnen JnJ heeft. Daarnaast hangt er een hele andere sfeer en mentaliteit dan ik in Nederland gewend ben. Opzicht ben je daar wel snel aan gewend, maar echt een welkomstgevoel had ik er niet echt aan over gehouden.

Heb ik mij dan alleen maar met werk bezig gehouden?? Nee tuurlijk niet, het afgelopen weekend hebben we weer flink gefeest! Nou ja dat mag ook wel als je bedenkt dat ik nu twee weken naar België ga.





Vrijdag na ons werk zijn we weer naar het Mandela Square gegaan voor de "weekendborrel". Daarna besloten we om een hapje te gaan eten, maar daar zittende kwamen er steeds meer mensen van IBM bij. Dit leidde er toe dat we op een gegeven moment met een mannetje of 15 zaten. Daarna zijn we met zijn allen naar het Newscafé gegaan, hoe ik daar gekomen ben kan ik me niet echt meer precies herinneren. Wat ik wel weet is dat het erg gezellig was en dat ik mij goed heb vermaakt. Op zaterdag had ik vervolgens last van een kater die maar niet weg wilde gaan. Gelukkig lapte één paracetamol en een lange douche mij weer op, zodat ik ’s avonds gewoon weer van de partij kon zijn. We zijn naar een andere Newscafé gegaan (minder leuk) en daarna naar een discotheek, Vogue genaamd. Ze draaiden daar goede muziek, maar het was er alleen een beetje leeg. Dat deed ons besloten om naar Manhattan te gaan, ja ook in Zuid-Afrika is een discotheek die Manhattan heet. Dat ze hier aan discriminatie doen is af en toe nog wel te merken, want voordat wij erheen gingen probeerden een paar donker gekleurde collega’s van ons binnen te komen. Hun werd de toegang ontzegd, want ze moesten hun ID laten zien. Toen ze een tijdje later samen met ons gingen was het geen probleem en konden we gewoon naar binnen. Tja, ook dat is Zuid-Afrika.

Zo, dit was het dan wel weer voor deze keer. Wanneer mijn volgende berichtje op de site verschijnt weet ik niet echt, in verband met België. Zordra ik de mogelijkheid heb, horen jullie weer iets van mij!

Vluchtinfo:
2 februari 2007 21:30 Johannesburg - London Heathrow
3 februari 2007 08:55 London Heathrow - Brussel

  • 31 Januari 2007 - 15:19

    Leo:

    He RJ, zondag naar Vitesse - Nek??? Anders misschien tot in Belgie of Nederland als dat lukt!

  • 31 Januari 2007 - 15:30

    Fransheid:

    Dude!

    Erg gaaf dat jullie nu je eigen onderkomen hebben!! ziet er goed uit!! Wel minder dat je naar België moet :( Ben je net beetje gewend daar....

    Uhm die wilde nacht van vrijdag wordt maar iets te weinig toegelicht! Ik heb vernomen van mijn bronnen daar dat er een zuid afrikaanse is geplayed...mja of het waar is ... :P Tja jullie komen beide uit zuid, dat schept een band hè! hehe

    Tot over een paar weken of een paar jaar hehe.

    Gaat tie

  • 31 Januari 2007 - 18:12

    Stinos:

    Jaja Frans, zoiets heb ik ook gehoord..whehe. Daarvoor was je zeker naar dat apartheidsmuseum gegaan, inleven toeslaan en inburgeren. Kan je in je volgende bericht eens precies vertellen hoe je dat gedaan hebt:D
    Hier in Nl ook alles ok. Vandaag congres gehad van de fysio's betaald voetbal. Dinsdag mee met jong oranje!
    Doe de groeten aan je ouders! (daarom kom je natuurlijk naar belgie, ff naar huis sneaken omdat je ze mist:D)

  • 01 Februari 2007 - 03:19

    Ruud Richter:

    RJ, erg leuk en interessant
    al je info te ontvangen.
    Maar verdorrie, na drie weken vakantie daar, moet je nu alweer gaan werken en
    misschien zelfs in Belgie !? ....... Het zal niet waar zijn !!
    He bink, houd vol en geniet van ieder moment (wat volgens je berichten geen probleem is !)
    Houd me (ons) op de hoogte.
    Je berichten zijn spannend
    en leuk !!
    Ik ben bijv. ruim een maand
    door 4 afrikaanse landen gereisd en heb 3 leeuwen in
    de verte onder struiken gezien. Jij hebt ze van zeer nabij gezien en zit te
    spelen met (volgens mij)
    jaguar-welpen (geen tijgers
    want die zijn er niet in afrika) als of je in een pretpark/dierentuin bent.
    Niet te geloven !!
    Veel sukses verder met je
    (werk)vakantie en tot een
    volgende keer.
    Groetjes.

  • 01 Februari 2007 - 19:53

    Tiny:

    Dank je wel Stein; ik vind het inderdaad erg leuk om Robert-Jan weer even te zien, maar het had van mij ook wel in mei of zo gemogen.
    Wat een leuke foto's en verhaal weer, Robert-Jan.

  • 02 Februari 2007 - 11:13

    Peerheid:

    Panneke!

    jij wil gewoon nog een keertje naar Belgie om die dude op te zoeken die als een gangster bij Francousians(moeilijk woord, maar ik bedoel die racebaan in Spa :P) stond

    over 3 daagjes kom ik ook naar ZAFke toe en dan gaan we es ff kijken wanneer we gaan daten in Joburg of CapeTown...

    Succes en je huiske is zeker flex!

    latertje!

    der Peerke

  • 04 Februari 2007 - 08:10

    Willemijn:

    Moe nie u aandag laat aftrek nie?? (op de pinautomaat) Is het een idee dat jullie daar ook Nederlandse les gaan geven ? ;) Klinkt echt leuk daar! Heel veel plezier en blijf vooral berichtjes plaatsen en foto´s maken!

  • 06 Februari 2007 - 17:58

    Martijn De Rek:

    Hey robert jan,

    Nou de trainerswissel heeft geholpen. de eerste 3 punten na de winterstop zijn binnen. 4-2 winst op SDS(t'was trouwens ook fijn dat er 1e elftalspelers als wilco frans jos remy en vincent mee deden).Hoorde dat je binnenkort alweer naar europa komt. zien we je vanzelf weer verschijnen langs de lijn. veel plezier nog.

    ciao


  • 12 Februari 2007 - 11:48

    Matteo:

    Hey Robert-Jan!

    Leuk om weer wat van je te lezen! Volgens mij vermaak jij je daar wel! Vooral naast het werk dan! haha. Doe je goed!
    Geniet er van en succes met de kou in Europa! :D

    Groeten,
    Matteo

  • 13 Februari 2007 - 12:42

    Ex-collega's:

    Heey RJ!
    Hoe is het nou? We horen/lezen maar niks van je. Zit je nog wel in ZA of zit je al in België ofzo? We zijn nu aan het genieten van jouw grote zak met lolly's. Lekker hoor! We missen je wel...wanneer kom je weer eens langs? Het liefst op een vrijdag. Hebben we verder nog iets te melden...eeeeh nee. Veel plezier, geniet ervan en we zien je snel weer.

    Groetjes wij van Vitens. oa Yvette, Patricia, JP, Anouk, Vanessa en nog vele anderen

  • 16 Februari 2007 - 14:06

    Rene:

    kom maar snel terug naar ZA!!!! veel gezelliger!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Robert-Jan

Mijn mailadres: rj_richter@hotmail.com

Actief sinds 13 Nov. 2006
Verslag gelezen: 523
Totaal aantal bezoekers 97026

Voorgaande reizen:

02 Januari 2007 - 03 Januari 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: