Zuid-Afrika op zijn best! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Robert-Jan Richter - WaarBenJij.nu Zuid-Afrika op zijn best! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Robert-Jan Richter - WaarBenJij.nu

Zuid-Afrika op zijn best!

Door: Robert-Jan

Blijf op de hoogte en volg Robert-Jan

09 April 2007 | Zuid-Afrika, Pretoria

9 april 2007

Goedenavond,

Allereerst wil ik jullie allemaal (alsnog) een vrolijk Pasen wensen! Voor de meesten die dit lezen zal Pasen alweer afgelopen zijn, maar dan hoop ik dat jullie een goed Paasweekend hebben gehad. Ik zit met Pasen nu gewoon op mijn werk, want wij leveren 24 uur support aan de klant en dat zeven dagen per week. Maarja, het feit dat ik het dubbel uitbetaald krijg maakt het alweer minder erg..

Het is alweer even geleden dat ik iets op mijn site heb geplaatst. In de tussentijd heb ik weer de nodige dingen meegemaakt. Het weekend van 23 en 24 maart stond een weekend met Annemarie en Eline op het programma. Op zaterdag waren Hans en ik vroeg uit de veren om de huurauto op te halen en daarmee naar Pretoria te rijden. Na Annemarie en Eline bij de universiteit te hebben opgehaald zijn we daarna doorgereden naar het nabij gelegen Mageliesgebergte. Dit was een voor mij nog onbekend gebied en ons plan was om daar een wandeling te maken. Na ongeveer twee uur rijden kwamen we bij een plek, "Vergenoeg" genaamd. Daar kwamen we op een privé terrein van een echtpaar terecht, wat het begin van een wandelroute bleek te zijn. Daar hebben we een tocht van ongeveer één uur gemaakt voordat we de het eindpunt bereikte. We waren de enige bewandelaars van de route en het uitzicht was schitterend, vooral vanwege het warme heldere weer.


Blijkbaar waren we iets te lang weg, want op een gegeven moment werden we opgehaald door de hond van het echtpaar. Na (door de hond) weer beneden te zijn gekomen werden we getrakteerd op een lekker fris drankje. Daarna keerden we terug naar huis. Onderweg zijn we nog snel langs de McDonalds gegaan om daar wat avondeten te halen.

Bij aankomst thuis moesten we weer snel door, want om 19:00 uur begon de rugby wedstrijd die Rene, Hans en ik zouden gaan bezoeken. De heenweg ging niet echt zoals gepland en we belandden in de meest gevaarlijke wijk van downton Joburg, Hillsbrough. Er is een oneindig lange weg die door deze wijk gaat en na vijf km wisten we eindelijk weer de goede weg te vinden richting het stadion. Daar aangekomen was het een gekkenhuis met het verkeer en gelukkig waren er genoeg mannetjes die ons een plek konden geven. Het was een erg mooi (WK 2010) stadion (Ellis Park), maar de wedstrijd zelf was niet echt bijzonder. Dit kwam ook mede omdat we de regels niet echt kenden. Na afloop van de wedstrijd duurde het even voordat we uit de verkeersdrukte waren, maar daarna waren we binnen 20 minuten weer thuis. Daar hebben we Nederland-Roemenië gekeken en zijn daarna op tijd gaan slapen.

De zondag zijn Hans en ik wederom vroeg opgestaan om samen met Annemarie en Eline naar de Sterkfontein Caves en het Rhino & Lion park te gaan. Toen we bij de grotten arriveerden stond er net een rondleiding gepland waar we aan deel konden nemen. Een gids bracht ons met een tocht van een uur langs de grotten. Het viel ons wel een beetje tegen, zeker wanneer je de grotten in België gewend bent. Daarna gingen we naar het Rhino & Lion park, waar we weer de nodige beesten konden aanschouwen. Voor Hans en mij was dat een herhaling, maar desondanks kwamen we weer veel nieuwe dingen tegen.



Aan het einde van de middag waren de twee huisgenootjes van Annemarie en Eline ook bij het park aangekomen en met hun gingen ze weer terug naar Grobersdal (de plek waar zij verblijven). Zo kwam er eind aan een gezellig weekend..

De maandag na dit weekend moest er gewoon weer worden gewerkt. Mijn eerste nachtdienst stond op het programma, een shift van 22:00 tot en met 6:00 uur. De nightshift was goed uit te houden en het viel mij op dat er toch nog veel telefoontjes zijn tijdens zo'n shift. Het enige probleem was dat ik telefoontjes kreeg over password resets, iets waar ik nog geen training voor heb gehad. Aangezien ik dit niet aan de klant kan vertellen, heb ik maar verteld dat we een algehele storing hadden met ons systeem. Doordat ik de nightshift had gedraaid op maandagnacht was ik maandag en dinsdag overdag uiteraard vrij. Dinsdagavond, tijdens ons vaste avondje bij de trivia game, hadden we weer progressie geboekt. We wisten ditmaal zelfs derdelaatste te worden. Ons geheim?? Shooters aanbieden aan een vrouw die de punten telt tijdens de Trivia game. We zijn wel elke week wat meer geld kwijt, maar we stijgen wel! De rest van de week was het vroeg opstaan, van woensdag tot en met vrijdag was de shift van 6:00 tot 14:00 uur aan mij toebedeeld. Iets wat ik aan het einde van de week toch wel ging voelen.

Voor het weekend was het plan dat Hans, Kevin en ik samen met Annemarie en Eline naar Sabi zouden gaan. We zouden daar heenrijden met de auto die we de vrijdag hadden gehuurd voor een maand. Het ging om een Toyota Corolla uit ongeveer 1978, een auto die voor de film "The Dukes of Hazzard" prima gebruikt kon worden. Ons plan was om vrijdagavond naar Grobersdal te rijden om zaterdagochtend vanuit daar door te rijden naar Sabi. Er was echter een probleem, de accu was helemaal leeg toen we weg wilden gaan.

Toen besloot ik maar om te gaan slapen, want ik was doodop van de week ervoor. Later bleek dat de auto wel zou starten, waarop Hans en Kevin alsnog daarheen zijn gegaan. Ik heb daarop maar besloten om dat weekend even lekker uit te rusten en verder niks te doen. Op zondagavond kreeg ik echt een belletje van Marije, die mij iets moest vertellen. Tot mijn grote verrassing vertelde ze mij dat zij en Leo volgend jaar gaan trouwen. Alhoewel ze het op 1 april aan mij vertelde, geloofde ik haar uiteindelijk toch en was dit een geweldig begin van de (nieuwe) maand april!

Aan het begin van mijn nieuwe werkweek voelde ik me ook erg goed, het was net alsof ik weer helemaal was opgeladen. Het rustige weekend had me zeker veel goeds gedaan. Daar kwam bij dat ik een vierdaagse werkweek voor de boeg had.. De shifts van 14:00 - 22:00 uur gingen snel voorbij en voordat ik het wist was het weekend aangebroken. Mijn plan was om vrijdagochtend naar Sabi/Graskop te rijden om daar een weekend door te brengen met Annemarie, Eline en hun twee huisgenoten (Kai en Hiske). Rene was immers met zijn vriendin (die hier op vakantie is) op rondreis en Hans ging samen met Linda naar Drakensbergen.

Vrijdagochtend zat ik om 6:45 uur in mijn auto, voor een rit van 4,5 uur richting Graskop. Daar had ik om 12:00 uur afgesproken met de vier eerder genoemde dames. Om twaalf uur precies kwam ik aan op de plek van bestemming en ik wist de anderen al snel te vinden. We zijn daarna doorgereden naar één van de mooiste plekken van heel Afrika, namelijk de "Three Rondawels". Een schitterend uitzicht op een plek waar je wel uren zou kunnen zitten. Dit deden we niet, omdat we nog meer op ons programma hadden staan. Vervolgens gingen we naar de "Potholes" waar rotsen helemaal uitgehold zijn door het water in de loop van de jaren.

Ook een schitterende omgeving om rond te lopen en het was dan ook niet voor niets dat het erg druk bezocht was. Hierna was het tijd voor "God's Window", een plek wat niet echt bijzonder was. Zeker niet als je net op de vorige twee plekken bent geweest. Deze plek is met name mooi als de mist/dauw/wolken laag blijven hangen en je de bergen er bovenuit ziet komen. Maar daar moet je net wat geluk bij hebben.. Tegen die tijd begon het te schemeren en we zijn daarna dan ook snel doorgereden naar ons Backpackers hostel in Hazyview (op 30 minuten van Graskop). Daar aangekomen wisten we een ééndaagse safari te regelen voor de volgende dag. We zouden om 5:30 uur worden opgehaald, dus om 21:30 uur lagen we al in bed.

De volgende morgen waren we alle vijf om half zes klaar om te vertrekken. Om zes uur was de gids er met de safari auto en konden we op weg naar het Krugerpark. Bij de ingang stond er een rij van ongeveer 20 auto's, wat nog maar eens aangeeft hoe druk bezocht dat park is. Omdat wij een safari hadden geboekt hoefden wij hier niet op te wachten en konden we zo doorrijden. We waren nog maar net in het park en we zagen meteen al veel dieren. De giraffe, olifant, neushoorn en herten kwamen vele malen voorbij. Het moment zelf is eigenlijk niet te beschrijven, het is echt super om zoiets van dichtbij mee te maken. We hadden erg veel geluk die dag, het weer was goed en we hebben vier beesten van de BIG five (neushoorn, olifant, luipaard en buffel) gespot in één dag. De andere, de leeuwen, had ik al in het Rhino & Lion park gezien. Met de BIG five worden de vijf gevaarlijkste dieren bedoeld en dat is voor iedereen het doel om die spotten als ze hier op safari gaan. Al met al was de dag dus zeer geslaagd en om 17:30 uur waren we weer terug bij het Backpackers hostel. Naast het feit dat het een geweldige dag was, kwam de vermoeidheid ook snel tevoorschijn en om 21:00 uur lagen we dan ook al te slapen.

Zondag was het plan om de watervallen te gaan bekijken rondom Sabi. Er is een speciale watervallenroute met een lengte van 100 kilometer die je langs zeven watervallen leidt. Het weer was alleen niet zoals we hadden gehoopt, bewolkt en 15 graden als resultaat. Het was tevens ook de eerste dag dat het in Nederland warmer was dan in Zuid-Afrika (tenminste de plek waar ik was). Maar desondanks besloten we toch om erheen te gaan. Het slechte weer, de verkeerde kleding en het niet kunnen vinden zorgden ervoor dat we maar drie watervallen hebben bezocht. Dit gaf echter een supermooi uitzicht en opzicht had het wel wat om de watervallen te zien met zulk grauw weer. Omdat de meesten het wel aardig koud hadden en we ook wel honger hadden besloten we om pannenkoekjes te gaan eten in een soort van Tirol-achtig restaurant in Sabi. Met op de achtergrond geweldig mooie schlagerachtige muziek (oa de vogeltjesdans) genoten we van de heerlijke pannenkoekjes. Na het eten besloot ik om huiswaarts te keren, mede omdat ik niet echt zin had om alleen in het donker te gaan rijden. Na afscheid te hebben genomen van de meiden kwam ik, na 4,5 uur gereden te hebben, rond 19:00 uur thuis in Joburg aan.

Dit was echt een goed begin van de supermaand april, want volgend weekend staat Kaapstad op het programma en de week erna keer ik terug naar Sabi/Graskop/Hazyview en Krugerpark om daar samen met Hans, Brian, Peter, Peer en Erik vakantie te gaan vieren. Natuurlijk ga ik jullie op de hoogte houden!

  • 09 April 2007 - 16:53

    Fransheid:

    zozo veel meegemaakt en gedaan! Lachuh heur!! Je rijdt uren alsof 't niets is! Hier is 3 uur al heel Nederland door en daar rijden jullie dan weer 4 uur daarheen dan weer 4,5 uur terug..pfff. Het mooiste van dit verhaal vond ik dat er een Mcdonalds was :P . Wel RAARe shifts had je mja als t maar vol te houden is! Er staat nog genoeg op t programma om te doen, dus geniet er van en ik spreek je op msn! laterz

  • 09 April 2007 - 17:12

    Ruud Richter:

    Robert-Jan het is fantastisch wat je daar allemaal meemaakt.Lijkt me ,zeker op jouw leeftijd een hele ervaring. In Kaapstad kan ik je beslist aanbevelen een
    bezoek aan de tafelberg (kabelbaan) en aan de oude haven. Vooral 's-avonds erg gezellig.Verder is het interessant naar het uiterste puntje te gaan iets ten zuiden van Kaapstad. Pas op vor de apen,die kunnen agressief zijn maar meestal nemen ze de poten als je een steen hun richting gooit.
    Met je werk begrijp ik niet helemaal hoe dit nu werkt. Je doet klantenservice, maar spreek jij dan zo vloeiend engels en
    zuidafrikaans ? Vermaak je verder en ik
    hoor graag omtrent je ervaringen in Kaapstad.
    Het beste en groetjes, oom Ruud

  • 09 April 2007 - 19:26

    Marije:

    Ziet er prachtig uit! Leuk dat je samen met Annemarie op stap bent geweest en die borden blijven bijzonder lijkt me... Enjoy!

    Liefs,
    Marije

  • 09 April 2007 - 19:49

    Stijn :

    Ja das allemaal leuk en aardig, maar ik wil sappige verhalen over jongedames. Dat moet jou toch ook bezig houden, of wil je niet dat je moeder dit leest? (Tini, we komen er wel achter hoor!:D)
    Tabee!

  • 09 April 2007 - 20:35

    Saskia:

    Heej mop,

    Wat een inwijs mooie foto's! Je maakt een hoop leuke dingen mee daar! Maar idd...Stijn heeft gelijk.. Het zijn wel brave verhalen hoor! Ben dr ook wel benieuwd naar ;)

    Dikke kus van mij en spreek je snel
    Xje

  • 10 April 2007 - 06:28

    Druif:

    pan, mooie woorden... Maar het mooiste verhaaltje komt nog op je site wanneer je city of city's Kaapstad hebt bezocht!

    tot over 4 dagen en we gaan er een koning-mattieweekend van maken hier!

    Neger-x-zoen

    der Peerheid

  • 10 April 2007 - 06:47

    Mam:

    Geweldig zeg; wat heb jij al veel mooie dingen gezien!
    Zo kun je mooi een selectie maken voor als wij komen.
    En dan die namen op al die borden, dat is echt wel leuk he?

  • 10 April 2007 - 12:20

    Heleen:

    Hartstikke leuk dat je met die 4 meiden op stap bent geweest. En de foto's even bekeken, kan ik ook alvast zien waar Annemarie heeft rondgekeken.
    In die korte periode dat je er nu bent heb je al heel wat van het land gezien. Ik zie Annemarie na het a.s. weekend, en ben dan benieuwd naar de video, maar die zul jij ongetwijfeld ook wel een keertje zien. Veel succes maar weer en tot je volgende update.
    Liefs van Heleen

  • 10 April 2007 - 13:00

    Pa:

    Ziet er schitterend uit, wij krijgen hierdoor erg veel zin om die kant uit te komen. Opmerking van Stijn begrijp ik niet ( ahum ), of met 4 dames op stap te gaan niet al genoeg is. Werk ze; als ik het zo lees wordt het een aardige Matties reünie in Kaapstad. Enjoy it.

  • 10 April 2007 - 13:14

    Matteo:

    Hey RJ!

    Ziet er allemaal goed uit zeg!
    Geweldig om die dieren in het echt te zien! Geniet ervan kerel!

    Overigens.. sluit ook ik me volledig aan bij de opmerking van Stijn! ;-)
    Dus ik kijk uit naar je volgende verslag enne vergeet die niet toe te lichten met mooie foto's! haha

    Groeten,
    Matteo

  • 10 April 2007 - 17:00

    Peter B:

    Hey Robert, ben nu even met Brian in internetcafeetje in Kaapstad!Het is hier echt schittered, wel ietsje minder weer vandaag. Hebben hier ook al veel gedaan en weet zeker dat je het hier ook relaxed zal vinden!Wij willen zeker ook al die hoogtepunten daar meemaken....nog 4 daagkes!!! Vooral Sabi en het Krugerpark natuurlijk...werk ze nog even en tot vrijdag!!

    Groetjes Peter en Brian

  • 12 April 2007 - 07:49

    Annemarie En Eline:

    Lieve Robert- Jan,
    Wat een eervolle vermelding krijgen we! Hartstikke leuk dat je zo uitgebreid verslag hebt gedaan van ons weekend, het was super! Voor ons zit het er alweer bijna op, helaas. Jij heel veel plezier met de matties! Wij vroegen ons inderdaad ook wel af hoe het zit met de sappige verhalen... Je bleef wel erg lang met Hiske bij de watervallen... Haha! We houden contact!
    Liefs!

  • 12 April 2007 - 10:10

    HT100:

    Geweldig al die sappige verhalen. Maar helaas erg gebeurd hier niets sappigs, we zijn vol geconcentreerd met ons werk bezig. ;) Morgenvroeg Cape Townnnnn!!

  • 13 Mei 2007 - 17:00

    Elly:

    Hallo Robert JAN WAT HARDSTIKKE GAAF ALLEMAAL HET IS GELUKKIG NIET ALLEEN MAAR WERKEN JE ZIET OOK NOG EENS WAT.HET IS VANDAAG WEER EENS EEN DROGE DAG NA AL DIE REGEN. REGENT HET BIJ JOU VEEL? HIER GAAT ALLES Z,N GANGETJE CEES IS WEER EEN POOSJE THUIS.DAT KRUGER PARK LIJKT ME OOK WEL WAT MET AL DIE BEESTEN.IK DENK ALLEEN NIET DAT IK OOIT IN ZUID AFRIKA KOM,MAAR JE WEET MAAR NOOIT.JE VADER EN MOEDER ZULLEN HET WEL HEEL LEUK VINDEN ALS ZE NAAR JE TOE KOMEN.JE HEBT STRAKS WEL HEEL VEEL GEZIEN EN OOK EEN HOOP ERVARING OP GEDAAN IK VIND HET HEEL GAAF VOOR JE EN GENIET ER MAAR VAN.HARTELIJKE GROETJES CEES EN ELLY.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Robert-Jan

Mijn mailadres: rj_richter@hotmail.com

Actief sinds 13 Nov. 2006
Verslag gelezen: 490
Totaal aantal bezoekers 97023

Voorgaande reizen:

02 Januari 2007 - 03 Januari 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: