Mpumalanga - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Robert-Jan Richter - WaarBenJij.nu Mpumalanga - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Robert-Jan Richter - WaarBenJij.nu

Mpumalanga

Door: Robert-Jan

Blijf op de hoogte en volg Robert-Jan

19 Juli 2007 | Zuid-Afrika, Pretoria

19 juli 2007,

Hello,

Zo, dat is een tijd geleden! Ik merk nu net dat het een maand geleden is voordat ik mijn laatste bericht op de site heb geplaatst. Hoog tijd voor een update vanuit Zuid-Afrika, waar ik uiteraard weer het nodig heb meegemaakt..

Afgelopen maandag ben ik terug gekomen van een lang weekend Mpumalanga (provincie in Zuid-Afrika), waar ik samen met Tom er lekker tussenuit ben geweest. Het was alweer mijn derde keer dat ik deze kant opging, maar desondanks heb ik toch weer nieuwe dingen ontdekt. Doordat ik inmiddels erg bekend met de omgeving ben kon ik Tom er mooi rondleiden, aangezien hij hier nog niet eerder was geweest.

Zaterdag om 6:00 uur zijn we vanuit Joburg vertrokken om vervolgens 4,5 uur later in het plaatsje Lydenburg te arriveren. Tien kilometer buiten dit plaatsje was de Lydenburg waterval gelegen, bestaande uit drie aparte watervallen met een totale hoogte van 244 meter. Wegens slechte bereikbaarheid en onduidelijke bebording wordt deze waterval weinig bezocht. De waterval is te bereiken via een zes kilomter lange gravelroad, maar dankzij de onduidelijke bebording (eerder gezegd geen bebording) namen Tom en ik de 12 km lange toeristiche route. Ondanks dit alles was het zeer de moeite waard om deze waterval gezien te hebben.

Iets verder was het plaatsje Pilgrim’s Rest gelegen, een klein goudzoekersplaatsje wat in zijn geheel als Nationaal Monument te boek staat. Een leuk plaatsje om doorheen te rijden, maar verder niet de moeite waard om lang te vertoeven. Nadat Tom en ik een paar luidkeelse Nederlandse toeristen tegen kwamen, besloten we om weer snel in de auto te stappen om in de richting van de Blyde River Canyon te rijden. Gezien het feit dat we de smaak van het offroad aardig te pakken hadden namen we om die reden een gravel road in de richting van de canyon. Dankzij een lokale dwaas verliep deze rit niet helemaal zoals gepland. Deze persoon besloot om ons met zijn 4x4 auto met een snelheid boven de 100 km /uur in te halen. Dit had tot gevolg dat ons zicht ontnomen werd en dat we in een vuurlaag van steentjes terecht kwamen. Hierdoor was Tom genoodzaakt te remmen wat tot gevolg had dat we een aardige crash maakte. In "the middle of nowhere" kwamen we in een grindheuvel aan de zijkant van de gravel road vast te zitten. Met behulp van een zelfcreatie van een schep en een krik lukte het ons uiteindelijk om de auto uit graven en terug op de gravel road te krijgen. De Blyde River Canyon en de iets verderop gelegen Bourke’s Luck Potholes (zonder Chinees massatoerisme deze keer) waren zoals gewoonlijk weer erg genieten. Inmiddels liep de middag aardig op zijn einde en zijn we in de richting van onze accommodatie in Hazyview gereden.

De volgende morgen was het vroeg opstaan om richting het Kruger Park te gaan, om 5:00 uur ging de wekker. Dankzij onze status als locals mochten wij het park betreden voor de prijs van 30 Rand (3 euro). Zoals in mijn voorgaande edities kon ik ook deze keer de olifanten, giraffes, buffels, neushoorns, apen, wilde zwijnen en antilopen begroeten. De leeuwen, nijlpaarden en krokodillen waren deze keer helaas niet te zien.




Wel hadden we het geluk om deze keer dieren te spotten die niet in grote getalen in het Kruger Park aanwezig zijn. Zo hebben we onder andere tweemaal de cheetah kunnen spotten, waarvan er maar 200 in het hele park aanwezig zijn. Om een indicatie van de grootte van het Kruger Park te geven; qua grootte kan het vergeleken worden met landen als Wales, Belgie of Israel.

Ook onze derde dag hadden we prachtig weer. Gedurende het hele weekend hebben we geen wolkje kunnen bespeuren. De temparatuur lag rond de 25 graden, prima winterweer dus. De dag begon met een bezoekje aan de Pinnacle, God’s Window en Rain Forest, waar we konden genieten van een schitterend uitzicht. Daarnaast was het de beurt om de gehele Sabie watervallenroute te volgen, welke via de plaatselijke panoramaroute kon worden afgelegd. Deze route begint bij de Berlin en Lisbon Falls en gaat verder naar de Forest Falls, de mooiste waterval in de omgeving. Deze waterval is te bereiken is via een hike van vijf kilometer en is de enige waterval in de omgeving die breder is dan dat hij hoog is. Met name de afgelegen ligging van deze waterval maakt het erg speciaal en we hebben ons hier dan ook ruim twee uur bevonden. Na een korte koffiepauze in het plaatsje Graskop gingen we verder naar de laatste drie watervallen (Lonecreek, Horse Shoe en Bridal Veil Falls) van de route. Deze drie watervallen, waar ik zelf nog niet was geweest, waren via de door ons zo geliefde gravel road te bereiken. Wat met name opviel tijdens de gehele route waren de werkzaamheden met het oog op 2010 (WK voetbal). Zo werden er onder meer hekken geplaatst, verharde wegen aangelegd en houten hutjes gebouwd. Na wat gegeten te hebben bij een restaurant in Sabie zijn we weer in de richting van Joburg gereden, waar we rond middernacht arriveerden. In totaal hadden we ruim 1200 km afgelegd, qua afstand te vergelijken met een weekendje Parijs.

Verder heb ik weer de nodige avonturen beleefd, wat dat betreft kom je in dit land elke keer weer voor nieuwe verrassingen te staan. Na onze crash in Mpumalanga hebben we nog meer problemen met auto’s ondervonden. Tom kreeg pech met zijn auto en moest naar de garage worden gesleept. Ik bood hem aan om hem hierbij te assisteren, met als gevolg dat het sleeptouw tot tweemaal toe knapte. "Gelukkig" gebeurde dit de tweede keer op de drukste weg binnen Sandton, maar dankzij de hulp van een local wisten we de auto daar snel weg te krijgen. Maar dit was niet het enige voorval... Zo heb ik zelf mijn eerste aanrijding in het buitenland ervaren. Een weg met een mengeling van water en olie deed mij tegen een Mercedes aanglijden. Gelukkig viel de schade mee en hoefde ik alleen mijn koplamp in zijn geheel te laten vervangen. Tot op heden heb ik niks meer van de bestuurder gehoord.

Eind juni is FC Barcelona hier nog op bezoek geweest om een wedstrijd tegen de kampioen van Zuid-Afrika te spelen, de Mamelodi Sundowns. Deze wedstrijd was een initiatief van Unicef, de sponsor van FC Barcelona, en werd gespeeld in Pretoria. Samen met Kevin en Tom was ik getuige hoe Barca een vroeg 1-0 voorsprong van de Afrikanen vlak voor tijd om wist te buigen naar een 2-1 overwinning. Nooit gedacht dat mijn eerste bezoek aan een wedstrijd van FC Barcelona in Zuid-Afrika zou plaatsvinden.

Verder waren er vele anderen sportevenementen die ik ook vanuit hier op de voet heb gevolgd. Zo had ik het geluk dat de Amerikaanse sportzender ESPN het EK-21 voetbal uitzond en kon ik samen met Tom en Kevin live naar de finale kijken en zien hoe Nederland kampioen wist te worden. Hiernaast heb ik ook vrij intensief Wimbledon, Formule 1 en de Copa America gevolgd. Momenteel ben ik volop bezig om de Tour de France te volgen, geen moment om mij te vervelen dus!

Daarnaast ben ik ook nog volop actief tijdens de wekelijkse Trivia Game, wat nog steeds elke dinsdagavond plaatsvindt. Inmiddels hebben we een nieuw lid mogen verwelkomen, Tarryn. Zij is de dochter van de man en vrouw van wie ik de cottage huur en even oud als mij. Afgelopen dinsdag hebben we zelfs de hoogste plaats in onze historie weten te bereiken, namelijk de derde plaats. Als prijs kregen we tien shooters en 24 blikjes Bavaria, niet verkeerd dus.

Vanaf begin juli ben ik overigens ook nog de enig overgebleven mattie in Zuid-Afrika. Hans is namelijk 5 juli weer vertrokken naar Nederland, nadat hij een week eerder terug gekomen was van zijn rondreis met Stijn. Het was wel even wennen, maar gezien zijn afwezigheid tijdens zijn rondreis was ik er al wat aan gewend. Gelukkig heb ik nu goed contact met Tom en Tarryn, waar ik naast mijn werk veel mee optrek.

Inmiddels zit ik alweer ruim 1,5 maand in mijn nieuwe onderkomen (cottage) en bevalt het mij hier zeer goed. Toch is het goed te merken dat je in een ander land zit en je daardoor ook het nodige meemaakt. Zo is de wijk waarin ik woon wat uitgedund, doordat iemand had besloten om een heater (electrische kachel) aan te laten in een huis met een rieten dak. Met als gevolg dat alleen de eerste paar stenen van de fundering nog te bewonderen zijn. Verder was er een paar dagen later een power outage (stroomuitval), wat nog wel vaak schijnt voor te komen. Verder zat ik toevallig gister een halve dag zonder water, het kan hier allemaal! Naast mijn weekendjes weg met Tom ben ik ook nog steeds druk met fitness, zwemmen en stappen. Al met al genoeg activiteiten waar ik druk mee ben.




Op mijn werk gaat het momenteel zijn gangetje. Mijn nightshifts zijn een paar weken geleden geëindigd en momenteel werk ik de gewone dagshifts met af en toe een weekendje werken. Binnenkort gaan ze starten met een nieuwe opzet van de shifts, dus ik ben benieuwd wat dat zal gaan opleveren.

Dat was het dan wel weer. De maand juli draait ook al bijna op zijn einde en er zijn veel nieuwe dingen in het vooruitzicht. Uiteraard zal ik jullie hiervan op de hoogte houden!

  • 19 Juli 2007 - 11:38

    Dn PEterHeieieied:

    Gozerrrrrrrrrrrt!

    Goed weer effe van je te horen (H)

    Mis je Hansje al een beetje?? Na een vrijdag @ arnhem en zaterdag @ nijmegen is onze jongen weer helemaal gewend aan het ROSheid Nederland wahaha.. daar mis je gelukkig niks aan :P

    Maar jij ziet het dus nog wel zitten met werken en dergelijke??
    Ik zal mn vragen verder wel even op MSN halen,.. wilde eigelijk alleen even zeggen dat het goed is weer een verhaaltje van je te lezen (H)

    x

    P-Heid


  • 19 Juli 2007 - 11:59

    Pa:

    Zo te zien ben je goed aan het verkennen om voor ons de mooiste route uit te kunnen stippelen.Zoals je weet hebben wij geboekt voor 24/1/08, ook voor Yvette. Schitterende foto's.Je verhalen zijn steeds meer gevuld met engels; wat is een power outage, stroomuitval? Het slepen van een auto hadden wij al een keer geoefend, sorry dat ik je dat niet goed heb geleerd.
    Sterkte met je werk, keep smiling en
    vooral BLIJF GENIETEN !

  • 19 Juli 2007 - 15:25

    Ellen:

    Wauw... Wat een mooie foto's!!!

    xxx

  • 19 Juli 2007 - 16:41

    Peter B:

    Robert,

    Klinkt super weer allemaal, echt te relaxed!

    x

  • 20 Juli 2007 - 07:56

    Maja:

    Nou je hebt zeker weer een en ander meegemaakt, zo hou je het spannend he.
    Ook weer hele mooie foto's zie ik.
    Nou ik kijk weer uit naar een volgend verhaal van je en wellicht een berichtje in mijn hotmail.

    Kussss Maja

  • 22 Juli 2007 - 14:36

    Tarryn Sacher:

    HEY ROBERT :)
    WHAT A WONDERFUL WEBSITE YOU GOT HERE!!! I'M REALLY IMPRESSED!! THANX 4 BEING SUCH AN AMAZING FRIEND :)
    CYA
    Tarryn

  • 22 Juli 2007 - 18:07

    Fransheid':

    oeh ik zie die liefdes vonk met de chick van de baas ;)! Dude! ik spreek je nog weinig, want jij hebt geen nightshifts meer en ik werk tegenwoordig overdag...De verhalen en foto's zijn weer indrukwekkend en leuk! Tis leuk dat hans dr weer is , we ondernemen opeens een stuk meer :P. Kzag je nog op de dvd, je bent wel kaal geworden zeg :P hehe. Tot laterzzzzzzzz

  • 23 Juli 2007 - 10:30

    Heleen:

    Hoi Robert Jan
    Ook ik had al een tijdje niets meer van mij laten horen, maar dat komt natuurlijk omdat je moeder mij ook wel op de hoogte houdt over jouw reilen en zeilen. Maar je hebt weer leuke(!?) dingen meegemaakt. Gelukkig kun je al die leuke uitstapjes maken want daardoor zul je het ook wel goed kunnen volhouden op je werk. En fijn dat je wat nieuwe mensen hebt waarmee je kunt optrekken. Dat heb je op zijn tijd toch wel nodig. Jan was hier gisteren even, en hij vertelde dat hij toch ook wel uitkijkt naar een andere baan. Hij laat zich weer inschrijven bij een detacheringsbureau, voor een baan in Nederland. Het steeds weer heen en weer reizen naar het buitenland heeft hij wel een beetje gehad. Ik heb ook een andere baan, maar dat heeft je moeder misschien al wel verteld. Je ziet, je bent nooit te oud om te veranderen.
    Hopelijk kunnen we wel naar Vitesse blijven gaan, maar daar heb ik natuurlijk al naar geinformeerd.
    Nou Robert Jan ik wens je nog veel sterkte en veel succes en ik hoor graag weer van je.
    Liefs van Heleen

  • 23 Juli 2007 - 14:14

    Mam:

    Hoi,

    Wat krijg ik er een zin in als ik die foto's allemaal zie. We hebben de vlucht al geboekt dus je merkt dat we er al aardig mee bezig zijn. Met zo's reisleider als jij moet het een succes worden.
    kus,mam

  • 24 Juli 2007 - 18:06

    Frans Richter Canada:

    Hallo Robert Jan,
    Weer een boeiend verslag en brengt weer een hoop herinneringen boven toen we met Daan, Ab en Inez daar in 1990 hebben rond gereden. Tijd vliegt... Maar staat me nog bij als de dag van gisteren. Afgelopen week was op de Canadeze tv een reportage over Nelson Mandela met alle geschiedenis er bij. bijzonder dan we er waren toen hij gevangen werd genomen maar ook in het jaar dat hij werd vrijgelaten. Wat merk jij van de politieke situatie en wat is je ervaring tot nu toe. We hebben hier in Canada ook wat Suid Afrikaanse vrienden en de zijn ook vanwege de veiligheids/geweld situatie uit afrika weg gegaan. Lezen graag weer je volgende verslag.

    Groeten Frans en Trudie

  • 25 Juli 2007 - 12:15

    Peerheid:

    Panneke!!

    die foto's heb ik ook op m'n laptop staan... ben je er wel echt geweest met tom ;)

    heb gister m'n laatste verhaaltje op de site gezet... over snelheid gesproken haha

    Vrijdag ga ik naar een klein eilandje naast Afrika, tenerife ofzo, schijnt wel aardig te zijn daar.

    He gast ik ga ff sporten want over 3 weekjes begint de KMA weer en ik heb een mooi zomerbuikje met broekkie in Parijs gekweekt die er weer nodig af moet.

    have fun over there baby!

    ciao bella,

    Xie

    d'n Poire

  • 25 Juli 2007 - 15:24

    Tarryn Sacher:

    "Ik weet wat je hebt gezegd, ik spreek Africanish." Just remember Frans i also understand Dutch!!!!!!!! There's is no need to talk in secret code because i visit this site everyday.

  • 26 Juli 2007 - 10:09

    Marc 't Hart:

    Jij maakt volgens mij geen fuck mee man haha!

    Later!

  • 28 Juli 2007 - 00:02

    Fransheid:

    @ Tarryn > No secret code at all, i was just saying i like it that there is something like u in his life atm :) nothing more , nothing less :) ;)

  • 28 Juli 2007 - 19:23

    Annemarie:

    Hey Robert-Jan,
    Wat leuk dat je weer in Mpumalanga bent geweest. Ik kan me goed voorstellen dat dat nooit verveelt!! Als ik de fotos bekijk blijft het adembenemend!!!
    Knap hoor, dat je het daar nog steeds volhoudt!!! Zeker nu je toch een beetje 'als enige' over bent.
    Afgelopen twee weken ben ik naar Griekenland geweest, ook heel lekker maar natuurlijk heel anders. Nu ben ik ook aan het werk, maar nu dan als verloskundige. Eindelijk!
    Hou je taai daar,
    Liefs Annemarie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Robert-Jan

Mijn mailadres: rj_richter@hotmail.com

Actief sinds 13 Nov. 2006
Verslag gelezen: 849
Totaal aantal bezoekers 97021

Voorgaande reizen:

02 Januari 2007 - 03 Januari 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: