White Christmas? - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Robert-Jan Richter - WaarBenJij.nu White Christmas? - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Robert-Jan Richter - WaarBenJij.nu

White Christmas?

Door: Robert-Jan

Blijf op de hoogte en volg Robert-Jan

27 November 2007 | Zuid-Afrika, Pretoria

27 november 2007,

Afgelopen weekend was ik shoppen in Sandton City en zag ik voor het eerst de kerstbomen en andere kerstversieringen opduiken. De week daarvoor had ik op BVN Sinterklaas al zien aankomen in Nederland. En weer iets daarvoor zag ik de eerste WB wedstrijden schaatsen, terwijl ik hier in mijn korte broek en t-shirt bij een temperatuur van ongeveer 30 graden zit.

Al met al een raar idee om daar mee bezig te zijn terwijl het hier volop zomer is. Daarop bedacht ik me dat kerst tijdens de winter met je familie gevierd moet worden en dat het niet een periode is om 10.000 km verderop te zitten, midden in de zomer en op een plek waar nauwelijks aandacht aan kerst wordt besteed. Dus besloot ik dit maar eens te gaan regelen en het resultaat is dat ik, in navolging van de goedheiligman, mijn intrede in Nederland ga maken. Op woensdag 19 december zal ik op Schiphol aankomen en tien dagen later, op zaterdag 29 december, vertrek ik weer naar het warme Zuid-Afrika.

Vervolgens hoef ik nog maar vier weken te werken en dan komen mijn ouders en mijn zus mijn kant op om een mooie rondreis te maken. Daar heb ik mij de afgelopen weken dan ook vrij intensief mee bezig gehouden. De meeste accommodaties zijn inmiddels geboekt, wat ook al wel nodig bleek gezien de drukte. We kunnen eigenlijk niet wachten totdat het moment daar is dat we eindelijk aan onze langverwachte reis mogen beginnen. Helaas moeten we echter nog even wat geduld hebben..

Om er zeker van te zijn dat mijn vooraf geplande route gaat kloppen heb ik Tom alvast op pad gestuurd om dat voor mij uit te zoeken. Samen met zijn ouders, die hier sinds vorige week dinsdag zijn, is hij gisteren vertrokken voor een rondreis van ongeveer twee weken. Zijn rondreis is namelijk vrijwel identiek aan de rondreis die ik ga maken begin volgend jaar. Alleen waar Tom na de Drakensbergen terugkeert naar Johannesburg, zal ik verder afdalen naar Kaapstad.

Afgelopen weekend, vlak voor Tom zijn vertrek, heb ik samen met zijn ouders zijn verjaardag gevierd. Afgelopen zondag is hij namelijk 30 jaar geworden en dit moesten we dan ook vieren. Allereerst hebben we een terrasje gepakt op het Nelson Mandela square onder het genot van een heerlijke lunch. Tevens was er, naar aanleiding van de loting van de WK kwalificatie 2010, een hele voetbalshow met ieder uur een Afrikaanse dansvoorstelling. Later op de middag zijn we nog naar Zoo Lake geweest, om daar een wandeling te maken en een drankje te doen.

Verder stond de maand november in het teken van de overgang van het droge weer naar dagen met (bijna) elke dag wel een stevige bui wat gepaard gaat met flink wat onweer, bliksem en soms zelfs hagel wat qua grootte kan worden vergeleken met golfballen. Maar gelukkig is dit vaak laat op in de middag of in de avond en is het van korte duur. Weinig reden tot klagen dan ook, zeker met in het achterhoofd dat ik over drie weken tien dagen lang de kou moet trotseren.

Om in de weekenden volop gebruik te maken van het mooie weer zijn Tom en ik eerder deze maand naar de Walter Sisulu Botinical Gardens gegaan. Dit was een plek waar ik op mijn werk al de nodige (positieve) verhalen over had gehoord, maar waar wij nog nooit een bezoek aan hadden gebracht.

Het is een schitterend natuurgebied waar je vele soorten vogels, bomen en planten kan zien en schitterend kan wandelen. Je kan er zelfs een bergwandeling maken, iets waar we aan waren begonnen maar vanwege tijdsgebrek een andere keer een vervolg aan moet worden gegeven.

De komende drie weken zal er echter nog even hard gewerkt moeten worden, alvorens ik mij kan opmaken voor het weerzien met mijn familie en vrienden. Ik kijk er enorm naar uit en ik hoop velen van jullie dan ook te gaan zien. Tot snel!

  • 27 November 2007 - 07:05

    Tiny Richter:

    Ook ik kijk er erg naar uit en kan ook haast niet wachten om jou te zien en om bij jou te komen in ZA

  • 27 November 2007 - 09:12

    Fransheid:

    Dude! je bezoekt dan weer een lionpark of een natuurpark en dan weer een mooie berg ofzo, als je hier terug bent kan je maximaal naar de hoge veluwe ofzo, dat gaat wel tegen vallen ;). Zoals al eerder vermeld relaxt dat je terug komt voor 10 dgn! Helaas ben ik afgelopen jaar en begin volgend jaar niet in de gelegenheid om nog naar J'burg te komen, das wel spijtig. Kzie zuidafrika hier af en toe voorbij komen, als ik dan die prijzen zie...:|. Ben je blij met de loting van zuid afrika? Ik ga maar weer es aan t werk. spreek je lat0r

  • 27 November 2007 - 15:02

    Mirjam:

    En ik hier maar hele dagen zitten typen voor mijn scriptie achter mijn bureautje. Meneer op vakantie! Vorig jaar rond deze tijd, klopte mijn hart ook sneller voor verwacht hoogbezoek. Niet de Sint maar een vriendinnetje dat 5 weken zou langs komen in Zuid Afrika en daarna mijn ouders voor 3 weken. Nu kijk ik uit naar de komst van de Sint, thuis bij mijn ouders op 5 dec, naar kerst en mijn verjaardag. Ook leuk, maar toch kriebelt de herinnering naar vorig jaar nog wel.
    Geniet er nog ff van, t is zo allemaal voorbij je laatste maandjes Zuid Afrika.

    Liefs Mirjam

  • 01 December 2007 - 17:05

    Saskia:

    Jaja.. dat gaat nog heel erg tegevallen.. dat koude weer in ons kikkerlandje! Maar het lijkt me ook wel weer erg fijn om weer even thuis te zijn en iedereen weer te zien! Ik hoop je in ieder geval een van die dagen te kunnen zien.. We hebben al wel lang genoeg gewacht vind je niet ;) Geniet nog van je laatste tijd daar, neem wat warmte mee op 19 December en tot dan :)

    Hele dikke kus Sas (K)

  • 01 December 2007 - 18:09

    Gerda Weijers:

    Dat gaat natuurlijk gezellig worden met de kerstdagen. Ik kan me voorstellen dat je de kerst gewoon in Nederland wilt vieren, met naar ik hoop wat sneeuw, vorst en zonneschijn. Voor de aankomende 2 1/2 weer werk ze nog en verder een goede reis en fijne dagen in dit kleine kikkerlandje. Groetjes vanuit Giesbeek.

  • 02 December 2007 - 12:14

    Rene :

    Heeeeeeeeej Robert-jan,
    goed om te horen dat je kerst thuis viert, is toch het leukst.
    Ik ga met kerst naar Zweden, nieuwjaar vier ik wel in NL.
    Heel veel plezier in die 10 dagen in NL, en een goede reis.
    Als je wilt, doe Tom de groeten.
    Ik spreek je,
    gr Rene

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Robert-Jan

Mijn mailadres: rj_richter@hotmail.com

Actief sinds 13 Nov. 2006
Verslag gelezen: 620
Totaal aantal bezoekers 96484

Voorgaande reizen:

02 Januari 2007 - 03 Januari 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: