Ups en Downs - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Robert-Jan Richter - WaarBenJij.nu Ups en Downs - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Robert-Jan Richter - WaarBenJij.nu

Ups en Downs

Door: Robert-Jan

Blijf op de hoogte en volg Robert-Jan

07 Mei 2007 | Zuid-Afrika, Pretoria

7 mei 2007,

Aloa,

Inmiddels ben ik alweer volop aan het werk en lijkt mijn mattievakantie al weken achter mij te liggen. De week na mijn vakantie was erg zwaar, vooral omdat ik totaal geen zin had om weer aan het werk te gaan. Gelukkig had ik een relaxt shiftrooster (9:00 - 17:00 uur), gingen de dagen snel voorbij en wist ik mijn avonden te vullen met Europees voetbal op de buis. Op woensdag was tevens de verjaardag van René, een mooi moment voor wat ontspanning halverwege de week. Na het werk ben ik samen met Kevin, Hans en de jarige jop himself wat wezen eten in een visrestaurant. Degenen die mij goed kennen weten dat ik niet van vis houdt, dus wij hebben er dan ook heerlijk spareribs gegeten. Waarom wij daarvoor een visrestaurant uitzoeken is onszelf ook nog een raadsel. Misschien was het wel vanwege de rode wijn, want die was heerlijk! Nadat de jarige jop op een massage van een goedlachse Chinese dame was getrakteerd, trokken we verder naar het Newscafé. Daar werd onder het genot van een drankje samen met andere collega’s de verjaardag verder gevierd tot in de vroege uurtjes.

Waar de meesten van ons op vrijdagmiddag lekker weekend hadden, was voor mij de werkweek nog lang niet ten einde. Zowel zaterdag als zondag stond er een shift van 7:00 - 19:00 uur op het programma. Gelukkig is het op deze dagen niet al te druk en is er ook wat tijd om je sociale contacten te onderhouden.

Zo kon ik sinds lange tijd weer eens met het thuisfront skypen, wat blijft dat toch een ideaal hulpmiddel! Op zondagmiddag kon ik op radio 1 het meeste gekke competitieslot ooit van de eredivisie meemaken en met een brede glimlach constateren dat Ajax met 1 doelpunt verschil het kampioenschap had verspeeld. Voor het eerst vond ik het niet erg dat Vitesse had verloren, dit met de wetenschap dat AZ sowieso geen kampioen zou worden.

Op mijn werk gaat het de laatste weken zijn gangetje. Het werk gaat mij goed af en ik merk dat ik zelf meer kan oplossen en zo steeds minder tickets hoef door te zetten. Toch is dit werk een bevestiging (zeker met mijn verleden als backoffice medewerker bij Vitens) dat het backoffice werk mij meer ligt dan het frontoffice werk. Dat neemt niet weg dat ik met het frontoffice werk bijvoorbeeld mijn communicatieve vaardigheden en ICT kennis kan ontwikkelen. Met name het werken in de weekenden zorgt ervoor dat ik met veel nieuwe problemen te maken krijg en dan heb ik ook wat meer tijd om er zelf een oplossing voor te vinden. Mezelf ontwikkelen vind ik erg belangrijk, want zodra ik het gevoel krijg dat ik stilsta in mijn ontwikkeling wordt het voor mij een stuk minder interessant. Vanuit IBM krijg ik gelukkig ook veel mogelijkheden om mezelf te ontwikkelen (zelfstudie) en kan ik in principe alle kanten uit, het hangt er maar net vanaf wat je zelf wilt.

Nadat ik mijn zevendaagse werkweek had besloten was het voor mij tijd voor mijn ééndaagse weekend, namelijk koninginnedag. Het zou voor mij een aparte dag worden.. De dag begon met een verrassend bericht; nadat René eerder al bekend had gemaakt dat hij medio eind juni terug gaat keren naar Nederland, heeft ook Hans deze beslissing gemaakt. Dit was voor mij toch wel even slikken, want de jongens waar ik het meeste mee omga gaan eerder terug dan vooraf gedacht en zo blijf ik alleen achter.

Ik was hier toch met het idee gekomen om samen met Hans het jaar vol te maken om dan samen weer terug te keren. Desondanks begreep ik zijn keuze volkomen, want ik merkte al een tijdje dat hij elke dag met veel tegenzin naar zijn werk ging en dat de motivatie met de dag minder werd.

Aan het einde van de middag kreeg ik plotseling bezoek van mijn huisbazin. Ze kwam met de mededeling dat het appartement waarin wij verblijven per eind mei verkocht is en dat wij niet langer het appartement konden huren. Gelukkig was zij zo vriendelijk geweest om dit nieuws voor ons te verzwijgen en ons daar op de verjaardag van onze Koningin mee lastig te komen vallen. Geheel verbaasd tekende ik maar de verklaring en heb ik haar het nummer gevraagd van de persoon aan wie het verkocht was. Deze kon ik een dag later telefonisch bereiken en die vertelde mij dat het wat hem betreft geen probleem was dat wij in dat appartement zouden blijven. Het probleem was hier echter nog niet mee opgelost, want hij moest nog een nieuwe huurprijs berekenen. Hij vertelde mij dat hij mij binnen twee weken op de hoogte zou stellen van het nieuwe huurbedrag. Daarnaast is het appartement nu totaal gemeubileerd, iets wat de nieuwe huurder niet van plan is. Mochten we kunnen/willen blijven dan zouden we het zelf moeten meubileren. In verband met het vertrek van Hans en René zou ik ook nog op zoek moeten gaan naar twee nieuwe huisgenoten. Nu zal het niet zo probleem zijn om twee mensen te vinden, maar de vraag is wel of ik daar nog een half jaar mee in huis kan en wil zitten. Aan het einde van de dag had ik dan ook helemaal gehad en zat ik er flink doorheen. Om het feest compleet te maken mocht ik die nacht ook nog gaan werken, het begin van mijn nieuwe rooster..




Een tijdje geleden heb ik er namelijk voor getekend om een nieuw shiftrooster te draaien. Dit houdt in dat ik zo nu en dan wat weekend- en nachtdiensten ga draaien, waar ik dan een bepaalde allowance (toelage) per maand voor krijg. Momenteel ben ik dus druk bezig om nachtdiensten te draaien, wat betekent dat ik voor drie weken lang om de twee dagen een nachtdienst draai. Normaal gezien begin ik dan om 22:00 uur en eindig ik de volgende morgen 6:00 uur, in het weekend wijkt dit wat af. Ik heb inmiddels aardig mijn draai gevonden en zit al aardig in mijn ritme, maar het is toch wel zwaar werk. Ik ben dan ook blij als ik straks weer normale diensten mag draaien. Doordat ik nu overdag wat meer tijd te besteden heb, hebben Hans en ik besloten om een fitness abbonement te nemen (Stijn zal trots op ons zijn). Na wat onderhandelen ben ik momenteel een member van Planet fitness en ben ik de afgelopen week meteen al 3 keer wezen sporten (8 uur totaal). De fitness centra hier zijn echt abnormaal groot en hebben apparaten waarvan ik het bestaan niet eens wist. Al met al ben ik dus lekker sportief bezig, dat mocht ook wel na maanden niks te hebben gedaan. Nu maar kijken of ik dit vol ga houden!

  • 07 Mei 2007 - 08:02

    Ab Richter:

    Of de club van het oud papier het redt weet ik niet. Eigenlijk horen ze niet thuis in de eredivisie. Ze hebben wel mooi hun plicht gedaan tegen AZ.
    Groeten oom Ab.

  • 07 Mei 2007 - 11:19

    Deborah:

    Heeej Robertjan!!

    Het is voor mij al weer een tijdje geleden dat ik een reactie had geplaats op jouw site, maar ik lees wel elke keer je verhalen!! En ik kwam nog in het lijstje voor ook...;)

    Leuk om te horen dat het goed met je gaat, ondanks het feit dat je vrienden straks weer naar Nederland gaan!! Maar jouw kennende zul je vast snel weer gezellige huismaatjes vinden...

    Je werk bevalt nog steeds goed? ondanks je drukke roosters?

    Heel veel succes en vooral plezier nog daar!!

    -x-
    Deborah

  • 07 Mei 2007 - 14:42

    Linda:

    RJ!!! natuurlijk ga ik nog niet terug naar NL, kan jou hier toch niet alleen achterlaten ?
    Xx

  • 07 Mei 2007 - 16:47

    Druif:

    he panneke,

    ben net een dagje terug en wat is er met mij meegedreven? een tering groot wolkendek met alleen maar regen haha!

    Ik hoop dat je twee koninghuisgenootjes vind en dat je de resterende 8 maanden een sweety tijd tegemoed gaat!

    ik zag net een oer-nederlandse vlieg zitten, maar ik heb toch liever een kekkerlak of een spitting fucking cobra!

    spreek je latex!
    X

  • 07 Mei 2007 - 18:09

    Stinos:

    Hey Pan,

    Ja het leven gaat niet altijd over rozen. Hoop dat je uitdaging kan blijven vinden in je werk. Als je nog een fitness schema nodig hebt moet je het me maar ff weten dan stuur ik je mijn: brede schouder,/stoere borst/grote armen/strakke buik/vrouwenblikkentrekker/adonis/bouwen aan het lichaam van Stijn schema!
    (zonder kosten voor jou!)
    Tip: wordt vrienden met negers.

  • 07 Mei 2007 - 19:33

    Leo:

    Hey RJ, denk een beetje aan mijn imago! In Nijmegen wordt ook nog gewerkt heur!! Forza EnieSee!!

  • 08 Mei 2007 - 09:29

    Annemarie:

    Ha Robert-Jan
    Wat een verhalen alweer. Wat een gedoe! Jammer dat Hans en René weg gaan... Maar je hebt gelukkig een hoop mensen leren kennen.
    Is wennen hè?! Nachtdiensten.... Gelukkig krijg jij er wel extra voor betaald (moet ik misschien ook eens proberen ;)
    Ga je nou op zoek naar een nieuw appartement of toch proberen het met 2 anderen te meubileren?
    Ik ben alweer gewend in Nederland, maar dat heeft wel ff geduurd! De video is erg leuk geworden, je gaat hem zeker nog zien!
    Veel plezier daar en werk ze!
    Liefs
    x
    Annemarie

  • 09 Mei 2007 - 01:36

    Oom Ruud:

    Hoi Robert Jan, zo te lezen verveel je je
    geen dag, maar wel heb je er soms moeite mee om te moeten werken. Ik denk dat dat overal wel eens voor komt ! Dat je spareribs ging eten in een visrestauarnt
    lijkt me ERG logisch. Als ik trek heb in
    een T-bone ga ik ok altijd naar een vegetarisch restaurant. Vaak hadden ze geen T-bone dus de volgende keer ga ik het bij een Chinees proberen ! (ha, ha,ha) Nee ik lach je niet uit ;ik lach je toe ! He, en met dat fitnessen zeg je
    dat je niet weet of je dat vol houdt. Dat
    ligt toch aan je zelf. Toon dat je karakter hebt en blijf fit, dan mag jij de volgende konninginnedag namens mij de
    polonaise lopen. Nu deed een 'braziliaans' groepje het voor ons,
    terwijl wij een sateetje aten (bij de ijsboer natuurlijk !).
    Twee weken Nederland was een beetje kort,
    zeker als de reistijd en het tijdverschil
    in aanmerking neemt. Het was wel overal
    gezellig, dus een volgend bezoek weer wat
    langer. Was leuk een van je maties te ontmoeten bij je ouders. Zijn naam ben ik
    vergeten,maar hij gaat werken voor Willem II en dan weet jij wel wie dat was.
    Ik wens je veel plezier (denk af en toe ook even aan je zelfstudie !) en sterkte
    met het werk.
    Groetjes van je oom.
    groepje het voor ons

  • 24 Mei 2007 - 10:20

    Heleen:

    Hoi Robert Jan,
    Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag. Ik heb je andere emailadres niet, maar op deze manier zal het zeker ook overkomen. Jij hebt er lekker zonnig weer bij maar wij ook hoor!
    Ik hoop dat je het met een stel gezellige vrienden en vriendinnen kunt vieren. En als Vitesse vanavond dan nog wint van Utrecht kan ook jouw dag niet meer stuk, toch?
    Liefs van Heleen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Robert-Jan

Mijn mailadres: rj_richter@hotmail.com

Actief sinds 13 Nov. 2006
Verslag gelezen: 452
Totaal aantal bezoekers 97012

Voorgaande reizen:

02 Januari 2007 - 03 Januari 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: