België - Reisverslag uit Turnhout, België van Robert-Jan Richter - WaarBenJij.nu België - Reisverslag uit Turnhout, België van Robert-Jan Richter - WaarBenJij.nu

België

Door: Robert-Jan

Blijf op de hoogte en volg Robert-Jan

18 Februari 2007 | België, Turnhout

18 februari 2007,

Allée,

Dat is weer even geleden dat ik iets van mij heb laten horen, dus bij deze een uitgebreide update. Zoals in de titel te lezen valt zit ik inmiddels in het altijd gezellige België (Turnhout), twee weken alweer.

Drie dagen voor ons vertrek naar België kwam het verlossende woord, we moesten voor twee weken naar Belgie. Zoals verwacht was ook dit hectisch geregeld. Onze login gegevens van de computer en andere bijbehorende programma's waren nog niet eens geregeld en wij zouden na het weekend live gaan aan de telefoon. Onze manager vertelde ons dat we de laatste dagen voor vertrek zoveel mogelijk informatie moesten opdoen tijdens de training. Vervolgens zitten we drie dagen achter onze computer niks te doen en hebben we in totaal vier uur training gehad.... Dus aan de voorbereiding kon het niet liggen ;)

De vrijdag voor vertrek moesten we gewoon werken, ondanks ons verzoek om die dag vrij te krijgen. Halverwege de dag ben ik maar naar huis te gaan om mijn koffer op te halen, om de dag maar door te zien komen. Toen ik terugkwam kwam een agent van de helpdesk in ZA ons melden dat wij vanmiddag live zouden gaan op het callcenter, zonder eigen computer en enige login gegevens. Daarnaast had ik voor die tijd één ochtend meegeluisterd aan de telefoon, dus met andere woorden sloeg zijn eis nergens op.

Ik heb hem dat toen ook verteld en eraan toegevoegd dat we de drie dagen ervoor stil hebben gezeten en dat hij het toen maar had moeten vragen en niet op de vrijdagmiddag. Diezelfde middag kregen we nog een praatje van de hoogste baas van IDC (het call center gedeelte binnen IBM), die wenste ons succes met onze trip (terwijl we zelf niet eens wisten wat we daar zouden gaan doen).

Om 16:00 uur was het dan zover, we vertrokken naar het vliegveld met een busje vanaf IBM met acht mensen (zes Belgen en twee Nederlanders). Om 17:30 uur kwamen we aan op het vliegveld, vier uur voor vertrek naar Londen Heathrow. De vlucht ging verder soepeltjes en zaterdagochtend kwamen we volgens schema aan op het vliegveld van Brussel. Onze manager had ons verteld dat we voor 6 euro in 20 minuten met de trein in Turnhout zouden zijn. In werkelijkheid was dit toch iets anders; we moesten 10 euro betalen en de treinreis was ongeveer 2,5 uur (klein verschil).

Halverwege de middag kwamen we bij het hotel aan, waar het volgende probleem zich voordeed. Het hotel zou betaald zijn, maar dit bleek niet zo te zijn. Na een kort overleg mochten we (gelukkig) toch naar onze kamers, ieder van ons had zijn eigen kamer. Op mijn kamer aangekomen merkte ik dat mijn koffer op de heenvlucht was opengemaakt, waarschijnlijk op Johannesburg Airport. Mijn digitale fototoestel + oplader en telefoonoplader waren gestolen. Kon er ook nog wel bij!

Op onze eerste dag (zondag) moesten we naar het JnJ gebouw in Beerse voor een security training. Het was wel even wennen met die kou, gelukkig waren we dan ook met de auto (twee collega's uit de buurt hadden thuis een auto opgehaald). Na de training (die twee uur duurde) zijn we terug naar het hotel gegaan om daar de hele middag te kaarten. Ondertussen volgde ik Vitesse-NEC via teletekst, helaas weer niet gewonnen.. Om onze eerste dag af te sluiten zijn we gaan eten in een Tapas restaurant.

Onze start van de eerste werkweek was niet echt optimaal. We kwamen meteen te laat op ons werk, omdat iemand zo slim was geweest om het shiftrooster op Zuid-Afrikaanse tijd te zetten. Tja, en dat verschilt nu eenmaal één uur. Een goede indruk hadden we dus niet achtergelaten.. Na de eerste dag met een agent van de 1.5 helpdesk meegeluisterd te hebben, moest ik de dag erna zelf aan de telefoon. Dit was nog niet alleen, iemand van de helpdesk luisterde mee en kon hulp geven waar nodig was. Ook kregen Timothy en ik, als nieuwe agents, uitleg over Outlook en Remote Access. Ik kwam dan ook veel nieuwe dingen te leren en aan de telefoon ging het ook steeds beter. De avonden in het hotel waren erg vermoeiend, we probeerden het dan ook zo gezellig mogelijk te maken. Het happy hour (elke dag van 18:00 tot 19:00 uur) had daar een belangrijke bijdrage aan; we hebben bijna elk Belgisch biertje uitgeprobeerd.

Voor het weekend had ik een auto gehuurd, een schitterende Fiat Doblo werd aan mij meegegeven. De auto zag er niet uit, maarja ik was al lang blij dat ik naar het o zo vertrouwde Velp-Zuid kon rijden. Na Tom in Breda te hebben afgezet ben ik doorgereden naar Velp om daar, na een maand afwezigheid, mijn gezicht weer te laten zien. Het was echt raar om weer terug te zijn, af en toe moet ik echt even nadenken waar ik ook alweer was en waarom. Ik heb weer wat bij kunnen praten met vrienden en vriendinnen en daarnaast heb ik inkopen gedaan. Zaterdagavond ben ik in Arnhem wezen stappen, leek net alsof ik niet weggeweest was. Zondag ben ik met wat vrienden naar Sparta-PSV geweest. Zondagavond zijn Tom en ik terug naar het hotel gereden, onderweg heb ik nog even een vriend in Breda opgezocht. In mijn hotel aangekomen kwam ik erachter hoe duur bellen op een hotelkamer was. Om jullie een idee te geven; voor een kleine twee uur bellen is mij 400 euro in rekening gebracht. Mijn budget (voor bellen) tijdens deze trip was 150 euro, gelukkig had ik nog wat gespaard de afgelopen dagen. Ik was al lang blij dat ik er zelf geen kosten aan heb gemaakt...

"Op naar volgend weekend" was mijn insteek toen ik aan mijn tweede week begon, om aan het einde van de week weer naar Johannesburg te vertrekken. Maarja, zoals jullie het waarschijnlijk al aanvoelen, de klant (JnJ) wilde graag dat wij een week langer zouden blijven.. Dat was nou niet echt de boodschap waar ik op zat te wachten. Op het werk boekte ik al wat vooruitgang, de hele week heb ik zelfstandig aan de telefoon gezeten. En ditmaal zonder iemand van de 1.5 helpdesk die met mij meeluisterde. Ondanks de vooruitgang brengt het werken zelf echter wel wat frustraties met zich mee.




De toegevoegde waarde van onze trip was min of meer wel verdwenen, want we waren hetzelfde werk aan het doen wat we normaal in Johannesburg ook zouden doen. Er werd ons vooraf training en rondleidingen beloofd, maar daar was niet echt veel van terecht gekomen. Tijdens het werk was er een bepaalde spanning te voelen, die spanning wordt veroorzaakt door de mensen van de 1.5 helpdesk. Die mensen zijn op zoek naar elk foutje die we maken of dingen die we zouden moeten weten en toch aan hun vragen. Toen ik via via hoorde dat de teamleader van hun achter onze rug zich afvroeg of wij wel op de juiste plek zaten had ik het helemaal gehad.. We hebben nog wel een verzoek ingediend, bij de teamleader van de 1.5 helpdesk, om wat meer training en rondleiding voor elkaar te krijgen. Maar ik heb er een hard hoofd in dat dat de komende week nog gaat gebeuren. Wat dat betreft hebben ook deze week de "happy hours" mij er aardig doorheen gesleept.

Inmiddels zit ik nu weer op mijn hotelkamer, net terug gekomen vanuit Velp. Dit weekend keer had ik het wat rustiger dan het vorige, maar dit kwam ook omdat dit niet echt gepland was. Daarnaast waren de meesten carnaval aan het vieren, iets waar ik niet echt zin in had. Ik was dan ook erg blij dat Vitesse dat weekend thuis speelde, maarja jammer genoeg scoren ze niet echt makkelijk meer en weten ze ook niet meer wat winnen is...

Nu sta ik op het punt om aan mijn laatste week in België te beginnen, volgend weekend kan ik dan eindelijk weer terug naar mijn nieuwe thuis, Johannesburg! Nu maar hopen dat de komende week snel voorbij gaat, gelukkig is er veel Europees voetbal op tv.





Vluchtinfo:
24 Februari 2007 17:10 Brussel - Londen Heathrow
24 Februari 2007 19:55 Londen Heathrow - Johannesburg

Aankomst in Johannesburg zal om 8:50 uur (7:50 uur NL tijd) plaatselijke tijd zijn.

Trouwens nog bedankt voor al jullie reacties in de afgelopen weken, errug leuk! Hou dat vol zou ik zeggen en mijn volgende bericht zal hopelijk weer vanuit Zuid-Afrika zijn!


Salutekes!

  • 18 Februari 2007 - 23:26

    Oom Ruud:

    Robert-Jan, bedankt voor je uitgebreide informatie.
    Ik wens je verder veel sukses en sterkte. Je weet de Yanken zijn een super volk, die altijd het beste meet je voor hebben. Kijk maar naar meneer Adolf Bush. Ook hij weet alles beter en heft het beste met wereld voor. Daarom heeft hij o.a. het Kyoto verdrag niet getekend. En
    nu is er paniek vanwege de globale opwarming. Maar ik lees dat het bij IBM geluk-
    kig allemaal anders (beter)
    is. Houd je taai !!!

  • 19 Februari 2007 - 08:43

    Daan:

    Hoi Robert Jan, welkom in het land van werk(elijkheid)! Leuk verslag en toch wel interessant zo'n uitstapje naar het koude Belgie. Als ik je verslag lees, begrijp ik dat jullie je vaak aan je lot voelt overgelaten. Kan Bob Kearns je wellicht coachen hierin?

  • 19 Februari 2007 - 14:43

    Stijn:

    SP-AR-TA..:D
    Was leuk je weer ff gezien te hebben Pan!
    Sterkte deze week:D

  • 21 Februari 2007 - 10:26

    Cees En Elly:

    Eindelijk zijn we weer in staat om iets van te lezen. (iets met KPN en IPB) Verrassend dat Belgie.
    Goede reis naar ZA en succes.

  • 23 Februari 2007 - 02:32

    Willemijn:

    Hee RJ!
    Wow dat klinkt als chaos zo nu en dan.. En ecth wel super klote van je spullen in het vliegtuig! Je kan je afvragen wat iemand met een telefoonoplader zonder telefoon moet, maar dat ter zijde.. Ik zou zeggen geniet ervan als je weer terug bent in Sud Afrika, klinkt iig exotiser dan Belgie ;) Een goeie vlucht, deze keer, en keep us posted..

  • 27 Februari 2007 - 21:39

    Joachiem:

    Als kenner kan jij vast antwoord geven op de volgende vraag:

    Welke zuid afrikanen voetballen er in de hoogste belgische klasse?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: België, Turnhout

Robert-Jan

Mijn mailadres: rj_richter@hotmail.com

Actief sinds 13 Nov. 2006
Verslag gelezen: 621
Totaal aantal bezoekers 97022

Voorgaande reizen:

02 Januari 2007 - 03 Januari 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: