De werkelijkheid - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Robert-Jan Richter - WaarBenJij.nu De werkelijkheid - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Robert-Jan Richter - WaarBenJij.nu

De werkelijkheid

Door: Robert-Jan

Blijf op de hoogte en volg Robert-Jan

08 Augustus 2007 | Zuid-Afrika, Pretoria

8 augustus 2007,

Goedendag,

Hier ben ik dan weer met een berichtje op mijn site om jullie (weer) op de hoogte te brengen van mijn activiteiten hier. Ditmaal geen verre uitstapjes, maar desondanks heb ik weer het nodige meegemaakt. Elke dag is het weer afwachten wat je te wachten staat en wat dat betreft zal dat hier naar mijn idee altijd zo blijven. Goed voor de afwisseling natuurlijk, maar af en toe verlang je dan wel weer naar het rustige Nederland.

De laatste week van juli is zeer hectisch verlopen. Zo zijn er een paar collega’s van mij overvallen en is er bij hun ingebroken. Daarnaast is er bij Tarryn, een goede vriendin van mij, ook ingebroken. Het gekke is dat ik er niet eens meer gek van opkijk.. Tot een paar weken terug vond ik het altijd verrassend om te lezen dat er in Sandton de meeste overvallen en inbraken van heel Johannesburg plaatsvinden. Doordat het hier veilig lijkt gaan vele mensen dat ook denken en zo lang ze niks meemaken zal dit beeld ook niet veranderen. Tot een maand geleden heb ik niet van dichtij zulke gebeurtenissen meegemaakt en nu dat wel is gebeurd heeft het mij een realistischere kijk op het leven in Johannesburg/Zuid-Afrika gegeven. Dit zorgt ervoor dat je als persoon ook gaat veranderen en een hele andere houding gaat aannemen. Om hier te wonen zal je met veel dingen rekening moeten houden en bepaalde dingen moeten laten. Voor mij persoonlijk heeft de afgelopen maand mij veel duidelijkheid gegeven voor de toekomst.

Daarnaast hebben we wederom een groot avontuur meegemaakt met de auto. Na een bezoek aan Tom wilde ik rond middernacht naar huis rijden, alleen bleek mijn auto een raar geluid te maken. Gelukkig lukte het mij toch om thuis te komen, na onderweg heel Sandton wakker te hebben gemaakt. Omdat ik de volgende morgen al om 5:30 uur met de auto naar mijn werk moest, besloten Tom en ik iemand van de AA (Zuid-Afrikaanse ANWB, niet te verwarren met het sportdrankje) te laten komen om er naar te laten kijken. Toen deze een probleem met de ontsteker had vastgesteld wilde hij weer vertrekken. Dit bleek echter niet zo te gaan als hij had gehoopt. Zijn auto had problemen met de motor, waardoor hij niet meer verder kon rijden. Zo gebeurde het dus dat de man die normaal gesproken assistentie moet bieden bij pech nu zelf pech had. Tom en ik lagen helemaal in een deuk en na een foto te hebben gemaakt besloten we rond 2:30 uur in de nacht toch maar te gaan slapen. De auto van de AA man is rond 3:30 uur door een collega weggesleept...

De volgende dag heb ik de auto naar de garage gebracht voor een algehele servicebeurt. Tevens moest de licentie worden vervangen, welke inmiddels ruimschoots was verlopen. Omdat je voor een verlopen licentie in de gevangenis kan belanden, werd het hoog tijd dat dit gebeurde. Inmiddels heb ik de auto weer terug in mijn bezit en is deze weer helemaal in orde, althans dat hoop ik..

Naast de vervelende gebeurtenissen was er ook nog tijd voor leuke dingen. Zo heeft Tarryn een nieuwe puppy gekocht (Simba), een tien weken oude labrador. Inmiddels heb ik de puppy al ontmoet en zijn we samen een middag naar een sportveld gegaan om met hem te gaan spelen. Het beestje is supergaaf en maakt iedereen in zijn omgeving vrolijk, inclusief mij. Aangezien Simba nog niet zo oud is kan hij niet heel lang spelen en valt hij snel in slaap.

Tevens ben ik ook nog steeds actief tijdens de traditionele wekelijkse Trivia game. Nadat we eerder al een historische derde plek hadden behaald, wisten we een week later het onmogelijke te presteren; de eerste positie in het eindklassement werd voor onze rekening genomen! Iedereen was hier zeer verbaasd over en wij zelf nog het meeste. Maar het maandenlange scouten naar nieuwe leden voor ons team werd eindelijk beloond. Zo wisten we een Engelsman, die in Zuid-Afrika woont en bij DSTV werkt, in te lijven. Hierdoor wisten we ook eens hoe het was om bovenin mee te draaien..

Afgelopen weekend was het zeer rustig en met name bedoeld om lekker uit te rusten. Vrijdagavond heb ik het weekend ingeluid met een bezoek aan een Coyote Ugly party, waar ik dan ook meteen mijn enige activiteit van het weekend heb opgenoemd. De rest van de dagen waren zeer rustig en heb ik met name voetbal op tv gekeken.

Komend weekend beginnen alle grote voetbal competities weer en dat is iets waar ik zeer naar uitkijk. Mijn weekend lijkt nu al volledig gevuld te zijn, met name zondag als Arsenal, Manchester United en Chelsea achter elkaar in actie gaan komen. Verder staan er diverse andere grote sporttoernooien in het vooruitzicht, zoals de Vuelta (wielrennen) en de US Open (tennis). Maar in Zuid-Afrika kijken ze met name uit naar het WK rugby, wat vanaf begin september in Frankrijk wordt gehouden. Om je een indicatie te geven; wat voor de mensen in Nederland het WK voetbal is, is voor de mensen in Zuid-Afrika het WK rugby. Tom en ik zijn van plan om dit WK intensief te gaan volgen, want de sfeer schijnt namelijk heel speciaal te zijn.

  • 08 Augustus 2007 - 11:47

    Pa:

    Hoi, RJ. Is een cursus autotechniek een idee ? Moet ik me gaan oriënteren in een quiz in NL, omdat je anders misschien dit gaat missen ? Groetjes.

  • 08 Augustus 2007 - 12:08

    Lisa:

    hey pannetje!

    Waar blijven de foto's van Simba?

    liefs

  • 08 Augustus 2007 - 12:23

    HT100:

    Dude! Ik kan me helemaal indenken hoe je je voelt indd als je al die inbraken enzo meemaakt. Wat dat betreft mis ik Joburg niet echt... Ben eigenlijk wel benieuwd naar dat coyote ugly feest.. Was t net zo heftig als toen met t mattieweekend in Zuna?? ;) Met mij gaat alles wel lekker, vanaf volgende week een woning in Breda en een auto! Verder heb ik vandaag een 2e gesprek gehad bij LIB games in Breda! Vrijdag hoor ik of ik ben aangenomen! Dude ik spreek je snel en doe alle leuke mensen die ik ken daar de groeten! x

  • 08 Augustus 2007 - 12:26

    Fransheid:

    Dude! nahh ff vanuit mn werk (pauze) je verhaaltje gelezen! Opzich wel verwonderlijk dat je het nu pas meemaakt die mindere shit toch? want je hoort zoveel rare verhalen. Naja zolang t maar nie bij jou gebeurt en t een beetje rustig blijft in je buurt is t wel ok toch? Of...je komt terug naar NL ! :P
    Mit mir geht het gut hoor, werk nu ook een beetje voor Vitesse nahhhhhh! Vitesse is ook een eigen reisburo begonnen, of ja zo wordt dat dan naar buiten gebracht. Gaat om Vitessetravel.nl (Vanaf zondag tijdens de opendag live on air) Dus ja die ben ik goed aan t vullen met vanalles en ik (met 1 collega) ga zorgen voor de alle reserveringen, afhandelingen etc...kben benieuwd of t gaat lopen... Moet je maar es een x kijken volgende week ofzo. Maaruh ja vanderest alles chill hier, zondag was t zowaar 30 graden en na 2 uur in de file te hebben gestaan richting bloemendaal zijn we maar omgekeerd haha. Verder veel dingen doen met hans en stijn etc. Maar wanneer kom je weer es over voor een weekje of 2 België?? Zou chill zijn :)

    Spreek je op die MSN.

    Latex!

  • 08 Augustus 2007 - 13:02

    Mam:

    Ook ik mis nog wat meer foto's van Simba.
    En Trivial Game ging nu ook eens een keer goed.Knap hoor

  • 08 Augustus 2007 - 17:09

    Ellen:

    Wish U the best!!! Miss U... Ik spreek je snel!!!

    xxx

  • 08 Augustus 2007 - 18:47

    Oom Ruud:

    Hi R.J. Problemen op crimineel gebied zijn nu eenmaal (bijna) normaal over de hele wereld. Veel kan je voorkomen door treffende maatregelen te nemen. Verder zou ik zeggen houd de moet erin of ga nog
    eens een heerlijk T-bone eten in een vegetarisch restaurant. Heb je trouwens
    al springbok gegeten ? Heerlijk !
    Verder sukses en sterkte met de problemp-
    jes !! Groetjes.
    P.S. Hoorde toevallig vorige week van mijn buurman, dat in het hotel waar hij verbleef (centrum Havana) in 1 week tijd
    18 toeristen zijn overvallen. Sommige waren ALLES kwijt inkl. cash, paspoort,
    creditcards etc. Mijn buurman, een professionele fotograaf ALLE apparatuur
    weg t.w.v. ca. $ 7.000,-- (op klaarlichte
    dag !!!)

  • 08 Augustus 2007 - 19:40

    Deborah:

    Heeej Rj!!

    Lang niet gesproken, maar ik blijf je verhalen wel volgen!! Ik spreek je vast snel weer op msn, maar wil je toch nog heel veel plezier wensen daar... en succes op je werk!!

    x
    Deborah

  • 09 Augustus 2007 - 11:12

    Fam.richter-breda:

    Beste RJ : Zojuist zeer vermoeid maar erg
    tevreden teruggekeerd van onze 5 wkn 4 landen Zuidelijk Afrika-expeditie met als slot Joburg. Gelukkig ZONDER criminele ellende en alleen +++/met
    happy/poor local people. Mijn broer Ruud heeft gelijk, preventie wèl altijd nodig.
    Goed plan voor jan.08 voor 4 pers.trip
    Joburg-Kaapstad 3 wkn (wel kort!) Zuidelyk Afrika is öm van te blijven houden, met als topper voor ons Namibie.
    Ons advies: Doe de trip PER CAMPER!!(wel
    met 2 pers.per camper en geen 4 of meer)
    Maakt je totaal onafhankelijk van alles.
    Met Bobo-Joburg(dir.Tim Bouwens) heb ik
    zo nodig prima relatie voor jullie voor
    evt. huur.ZA probleemloos voor campers.
    Sukses met werk en verblijf; na je terugkeer praten wij graag met je.OH/TB

  • 10 Augustus 2007 - 18:46

    Stijn:

    Hey Pan,
    Hard knock times soms he. Maar ff doorbijten en je vast houden aan de leuke dingen. Probeer open te blijven staan voor alles daar, uiteindelijk kom je er sterker uit. Heb zelf ook een functieswitch gemaakt bij sparta. Spreek je er wel een keer over.

    Enne teasers rules :P
    X

  • 11 Augustus 2007 - 19:32

    Peerheid:

    panneke!

    ouwe pik! Ik zag dat hondje voordat ik the story had gelezen en dacht ff dat ie van jou was. Hij is echt sweety!

    Ik begin aankomende week met soldaatje spelen en ben lekker aan het nagenieten van tenerife enz enz

    Alle luitjes van de afrika-possie (Ru, bri, basje, femke, jeroen enz enz) zijn ondertussen thuis dus jij bent voorlopig de enigste en de enige die de waarbenjij-heid in ere moet houden!

    Ben nu AAAAAAAAajax aan het kijken en Gabri scoorde net een vieze en zeefuik mag invallen :s ... hij is lekkah

    gast ik contact u en saluut u

    Xje

    poire

  • 12 September 2007 - 09:28

    Hermia (aka Mia):

    Hoi RJ!!!
    Lang niet gesproken...
    Leuk verhaaltje over de auto ;)
    Success op de desk!!!
    Groetjes, Ikke (",)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Robert-Jan

Mijn mailadres: rj_richter@hotmail.com

Actief sinds 13 Nov. 2006
Verslag gelezen: 510
Totaal aantal bezoekers 95947

Voorgaande reizen:

02 Januari 2007 - 03 Januari 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: