Howzit?! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Robert-Jan Richter - WaarBenJij.nu Howzit?! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Robert-Jan Richter - WaarBenJij.nu

Howzit?!

Door: Robert-Jan

Blijf op de hoogte en volg Robert-Jan

20 Maart 2007 | Zuid-Afrika, Pretoria

20 maart 2007,

Middag,

Hier weer een update, de tijd vliegt voorbij en inmiddels is het alweer drie weken geleden dat ik teruggekeerd ben vanuit Belgie. De afgelopen weken zijn niet echt boeiend geweest. Ik heb mij met name bezig gehouden met het uitbreiden van mijn kennis, inboedel en de inhoud van mijn kledingkast....

Allereerst een stukje over mijn werk, want daar wordt in mijn verhalen niet echt veel over gesproken. Ik heb diverse vragen gehad van mensen die mij vroegen hoe het op mijn werk is en mensen die veronderstellen dat ik het werk niet leuk vind. De reden waarom jullie dat waarschijnlijk denken is vanwege de rommelige situaties die zich telkens voordoen op het werk en dingen die slecht of niet geregeld zijn. Dat is inderdaad iets wat zich nog steeds voordoet, alleen hebben die zaken niet zozeer met mijn werkzaamheden zelf te maken. Qua organisatie is het niet een ideale werkomgeving, maar het hoort nu eenmaal bij de Zuid-Afrikaanse mentaliteit en daar raak je snel gewend aan. Verder is het ook een kwestie van wat ik gewend ben, want in Nederland is het allemaal beter/goed geregeld. Maar nu even over mijn werkzaamheden op de desk.... De dagen gaan erg snel voorbij en ik leer elke dag nieuwe dingen op de desk. Daarnaast krijg ik zeer diverse vragen aan de telefoon en elke dag zitten er wel leuke gesprekken bij. Zo had ik laatst een user die zijn computernaam aan mij moest geven en vervolgens een computernaam opnoemde met NEC erin.

Ik heb die klant vanzelfsprekend verteld dat die computernaam niet werkte en dat ik geen verbinding kon maken met zijn computer. Verder zijn er users die bijvoorbeeld niet weten wat een bureaublad is of de start button niet kunnen vinden. Vaak werkt dit op mijn zenuwen, maar erna kan ik er wel om lachen. Momenteel houd ik mij voornamelijk bezig met de onderwerpen Microsoft Outlook, Remote Acces en hardware, maar in de toekomst zullen mijn skills worden uitgebreid.

In de weekenden heb ik de afgelopen weken niet echt veel ondernomen. De belangrijkste reden daarvoor is dat ik op dit moment nog niet in het bezit van een auto ben. Hier ben ik dan ook druk mee bezig om dit zo snel mogelijk te regelen, want zonder auto kan je hier niet echt veel. Momenteel ben ik vooral afhankelijk van andere mensen met een auto en daar voel ik mij niet echt gemakkelijk bij. Zoals ik jullie de vorige keer al beloofd had zou ik nog een verslag doen van mijn H2O Party. Inmiddels alweer ruim twee weken geleden, maar zeker het vermelden waard.

Rond het middaguur werden we opgehaald door twee collega’s van de desk van Hans en Rene die ons naar Boksburg (iets buiten Joburg) zou brengen, erg fijn dat we met hem konden meerijden want een taxi zou erg prijzig zijn geweest. Daar aangekomen was het al aardig druk, maar het was goed te doen en het belangrijkste van allemaal; het was lekker weer (strakblauwe lucht), goede muziek, mooie vrouwen en genoeg drinken. De locatie van het feest was een terrein wat normaal dient als een openlucht zwempark, zoals op de foto’s te zien is. Er waren verschillende area’s, zoals lounge, VIP, R&B, club en een main area. Wij arriveerden daar ongeveer om 13:00 uur en we gingen weer weg om 2:00 uur.



Het feest kan vergeleken worden met een kleine editie van het feest Dance Valley, alleen dan met lekker weer en palmbomen. Het feest was echt supergaaf en na aankomst thuis waren we ook helemaal doodop, maarja dat was ook niet zo heel gek als je ruim 12 uur op een feest bent geweest. We hadden dan ook de hele zondag nodig om een beetje bij te komen..

De dinsdag was het tijd voor onze tweede optreden in de “Trivia Game” in de Engelse pub KEG. Het was ons de week ervoor zo goed bevallen dat we besloten om deze keer weer deel te nemen aan deze quiz. Vorige week waren we laatste geworden, dus we besloten om revanche te komen halen en rechtstreekse degradatie deze maal te ontlopen. Het spel zat als volgt in elkaar; er zijn vier a vijf onderwerpen met 10 vragen per onderdeel. Daarnaast is er per onderwerpen aan het einde een muziekquiz waarmee de punten verdubbeld kunnen worden. Maar wat je dan krijgt is dat we voor sport vragen over cricket en rugby krijgen en bij muziek we alles uit de jaren 60 moeten weten. Ik weet wel veel van sport, maar als je een vraag krijgt wie de eerst donkere cricketspeler uit het team van Zuid-Afrika was.. Aangezien we geen hulplijnen hadden gokten we maar op de wereldberoemde Jack Black. Het mocht de pret echter niet drukken en met al onze kennis wisten we toch de felbegeerde enelaatste plek te behalen. Toen de "Trivia Game" afgelopen was hebben we naar Liverpool–Barcelona en Manchester-Lille gekeken. Helaas heeft Barcelona het niet gehaald, maar het was wel een spannende pot...

De dag erna vonden Rene en ik het tijd om ons haar te laten knippen. Toevallig wisten we een Zuid-Afrikaans meisje die kapper was en die bij ons thuis ons wel wilde komen knippen. Ideaal! Eigenlijk wilde ze er niks voor hebben, maar toch hebben we haar ieder 100 Rand (11 euro) gegeven. Hierna zijn we ’s avonds weer naar de KEG gereden om de wedstrijd Arsenal-PSV te kijken.

Als enige Nederlandse supporters zagen we hoe PSV het onmogelijke presteerde. Met een gelijkspel werd de volgende ronde bereikt! We hebben dan ook flink gejuichd toen Alex vlak voor tijd de gelijkmaker wist te scoren. Verdiend of niet, PSV zat in de volgende ronde en vrijdags zagen we dat ze tegen Liverpool hadden geloot. Daarop besloot ik maar dat het geen doen is om elke keer naar een pub te rijden om daar voetbal te moeten zien en ik besloot dan ook om die vrijdag eindelijk DSTV te regelen. Vrijdag na mijn werk kon Tom mij gelukkig een lift geven en binnen een uur was alles geregeld. Bij aankomst thuis bleek alles te werken en het resultaat was dat we nu 130 tv zenders en ruim 100 radio zenders hebben. Elk weekend kunnen we nu naar Engels, Italiaans, Spaans en Frans voetbal en Champions League kijken. Op elke maandagavond zenden ze de samenvattingen van de Nederlandse Eredivisie uit (BVN) en doordeweeks de Champions League. Tel daarbij vier filmkanalen op en je hoeft je niet te vervelen. Momenteel is het WK cricket bezig, waar Zuid-Afrika helemaal in de ban van is. Nederland doet ook mee, maar die hebben al 2 monsternederlagen geleden, ik baal nog steeds....

Zaterdag was het dan ook niet moeilijk om te raden wat we gedaan hebben. Het plan was dat ik samen met Rene kleren zou gaan kopen, maar uiteindelijk hebben we de hele dag tv gekeken. Om toch niet de hele dag voor pampus te liggen hadden we besloten om in de avond wat te gaan ondernemen. We gingen een wedstrijd van de Mamelodi Sundowns (www.sundownsfc.co.za) bezoeken, die topclub uit Zuid-Afrika inderdaad. Opgehaald door Kevin, ging we samen met Rene en Hans naar deze wedstrijd wat plaats zou vinden in het Johannesburg stadion.




We waren van tevoren gewaarschuwd dat het erg gevaarlijk kon zijn en dat we de enige blanken zouden zijn. Ik was Vitesse op de zuid tribune gewend en onlangs nog tussen de harde kern van Lazio gezeten, dus ik besloot om toch maar te gaan. Wel had ik mij voorgenomen om alleen contant geld mee te nemen en verder alles (mobiel, portemonnee) thuis te laten. Na een bezoek aan de plaatselijke McDonalds kwamen we na 20 minuten rijden bij het stadion aan. Voor maar liefst twee euro kochten we een kaartje, dus er werd wel een goede wedstrijd verwacht om een beetje waar voor ons geld te krijgen. Als enige blanken werden aangekeken door de donkere supporters en ze vroegen ons telkens voor welke club we waren. Dus ik meteen mijn tattoo van de Sundowns op mijn rug laten zien en daarna waren we meteen geaccepteerd. De sfeer was echt geweldig op de tribunes, mensen dansen en zingen echt de hele wedstrijd lang en zelfs in de rust gaan ze dansend en zingend over de promenade. Ik denk serieus dat die 400 mensen daar nog meer lawaai maken dan de 50.000 bij Ajax. Uiteindelijk wonnen de Sundowns (koploper in de Zuid-Afrikaanse eredivisie) met 2-1 en staan ze inmiddels met ruim 10 punten voor op Ajax Capetown.

Zondag was het tijd om alweer te werken.. Er was mij gevraagd om die dag te werken, tegen een dubbel tarief. Om 7:00 uur zat ik hier op mijn plek en heb die dag tot 19:00 uur in de avond gewerkt, in totaal heb ik drie calls gehad. Aan het einde van de dag was ik helemaal uitgeput en heb ik ook niet veel meer gedaan.

De maandagavond was dan eindelijk onze primeur, om kwart voor elf in de avond konden we Nederlands voetbal kijken op onze eigen nieuwe tv met de nieuw aangeschafte DSTV decoder. Was echt even genieten, alhoewel het best laat in de avond was. Ook een beetje jammer dat het het bijna twee maanden geleden is dat Vitesse gewonnen heeft.

Dinsdag hebben we onze traditie voortgezet en hebben we ons weer gemeld voor de traditionele "Trivia Game", weer is rechtstreekse degradatie ontlopen en zijn we op een (voor ons) keurige enelaatste plaats geëindigd. De rest van de week was toeleven naar het weekend, waar ik wel aan toe was aangezien ik zes dagen had gewerkt.

Het afgelopen weekend heeft met name in het teken gestaan van het relaxen en zaterdag ben ik samen met Rene en Tom wezen shoppen in Sandton City. Ik heb mijn kledingcollectie aardig uit kunnen breiden. Komende weken zal ik weer actievere dingen gaan ondernemen in de weekenden, iets waar ik wel aan toe ben. Er staan al aardig wat leuke dingen op het programma, waar jullie natuurlijk allemaal van op de hoogte worden gehouden. Afgelopen weekend is er een vriendin (bijna soort van familie) van mij aangekomen die een maand in Pretoria verblijft. Komend weekend zijn we van plan om zaterdag en zondag wat dingen te gaan ondernemen, heb er nu al zin in!

Jullie horen snel weer van mij.....

  • 20 Maart 2007 - 14:01

    Fransheid:

    Yoo Pan,

    sowieso die tv kanalen hehe. Slecht hoor steeds bijna laatste met trivia..had beter verwacht. Waar zijn de uitgaansverhalen? of worden die bewust niet verteld? :P

    Werk ze en have fun in die weekend.

    lat0r

  • 20 Maart 2007 - 14:58

    Yvette:

    Hey broer!

    Zo te horen gaat het goed daar!! Totaal niet jaloers op die omgeving daar hoor... :( Ach ja, ik ben net weekje weer in Montpellier geweest; ook altijd leuk..
    Hoe gaat het met de vrouwen? Heb je nog iets leuks gespot?? Ik hoor het snel van je!

    kus Yvet

  • 20 Maart 2007 - 15:13

    Stijn:

    Ik ben nog geweest naar -utrecht - vitesse. Vitesse is bedroevend de laatste tijd. Gelukkig hebben wij wel tegen die haagse harrie's gewonnen en daarmee directe degradatie iig voorkomen.
    Doe het verder een beetje rustig aan daar. Die mensen hebben daar al zo veel meegemaakt joh..:D

  • 20 Maart 2007 - 18:56

    Heleen:

    Hoi Robert Jan,
    Leuk om weer even wat van je te lezen. Doe de groeten aan Annemarie.

  • 21 Maart 2007 - 16:54

    Willemijn:

    Hey! Klinkt al met al allemaal best dik oke! Dat H2O feest klinkt echt wel goed! Geniet zoveel mogelijk van je tijd daarzo! X Willemijn

  • 21 Maart 2007 - 19:53

    Lisa:

    Heey pannetje!

    Klinkt alsof je je weer thuisvoelt.. Gelukkig heb je daar ook leuke feestjes! als ik die verhalen lees (en foto's zie!) wil ik het liefst vandaag nog op bezoek komen! Geniet van de leuke feestjes, de zon en natuurlijk de palmbomen!!! Liefs x

  • 21 Maart 2007 - 20:08

    Vitens:

    Man waar zijn de sappige foto's en de daarbij behorende verhalen???? Wij willen geen voetbal verhalen maar meer over andere ballen!!!!!

  • 23 Maart 2007 - 12:07

    Druif:

    jij gaat ech herd op die party jung ;)

    ik zie je over een paar weekjes en train de kuitjes maar alvast veur de tafelberg!

    X

    der Peerheid

    peeric.waarbenjij.nu

  • 23 Maart 2007 - 16:36

    Papa Jan:

    Hoi zoon, als ik de verhalen zo bekijk wordt er meer feest gevierd dan gewerkt, maar dat zal ik wel niet zo goed zien.Aan de andere kant, je bent maar een keer jong.Met Trivia Game kan ik je, als mama en ik in ZA zijn, misschien nog een keer helpen met vragen over de 60 jaren muziek;jij weet dan natuurlijk alles van rugby en cricket, wellicht zit er dan een plaats in de middenmoot in.
    Vermaak je en doe de groeten aan Annemarie.

  • 30 Maart 2007 - 17:42

    Saskia:

    Heej moppie
    !
    D8 laat ook maar eventjes een berichtje achter hier. Mag onderhand wel he;) Ik heb goed nieuws... ga waarschijnlijk in September naar je toe komen.. Fill you in later!
    Spreek je snel!

    Dikke kus van mij..

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Robert-Jan

Mijn mailadres: rj_richter@hotmail.com

Actief sinds 13 Nov. 2006
Verslag gelezen: 532
Totaal aantal bezoekers 95949

Voorgaande reizen:

02 Januari 2007 - 03 Januari 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: