Back Home! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Robert-Jan Richter - WaarBenJij.nu Back Home! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Robert-Jan Richter - WaarBenJij.nu

Back Home!

Door: Robert-Jan

Blijf op de hoogte en volg Robert-Jan

02 Maart 2007 | Zuid-Afrika, Pretoria

2 maart 2007,

Goedenavond,

Eindelijk ben ik terug in het warme Zuid-Afrika, wat ook meteen goed te merken was. De hittegolf die hier de afgelopen weken heerste heeft ook deze week doorgezet; het is hier elke dag ruim 30 graden zonder enig zuchtje wind. Gisteravond liep ik om half elf ’s avonds uit mijn werk naar huis en was het nog steeds 25 graden. Dit is toch wel even wennen wanneer je drie weken in een land bent geweest waar het niet warmer dan 10 graden is, maar je zal mij niet horen klagen hoor... Nu weet ik weer wat ik heb gemist!

Maar goed, de laatste week in België....

Deze ging gelukkig snel voorbij en het vooruitzicht dat we we weer terug naar Zuid-Afrika zouden gaan werkte als een goede stimulatie. Tel er het Europese voetbal (op tv) en de traditionele happy hours erbij op en je hebt een week die voor de nodige ontspanning zorgt. Althans, dat zou je zeggen.. Omdat het onze laatste week in België was, kregen we ook een tweetal uitnodigingen. Één daarvan was een etentje in een restaurant ("Velvet Lounge") met mensen van IBM Antwerpen en de ander uitnodiging was een borrel met de mensen van de 1.5 helpdesk van JnJ. Opzicht een leuk idee, alleen een beetje jammer dat die Belgen dat dan weer net op de avonden van Barcelona-Liverpool en AZ-Fenerbahce moeten plannen. Maarja, het eten was erg lekker en toen ik op mijn hotelkamer kwam kon ik nog net een samenvatting van de gemiste wedstrijden zien.

Op het werk deden zich er de laatste week geen nieuwe dingen voor en zoals vooraf was verwacht bleef de beloofde training uit. Wat de drukte aan de telefoon betreft leverde het rare pieken en dalen op; zo zat je ‘s ochtends je een slag in de rondte te werken en zo was er ’s middags nauwelijks telefoon. Halverwege de week viel er een collega ziek uit, dus vanaf dat moment kregen wij gelukkig wat meer te doen. De laatste werkdag in België werkte ik van 13.00 tot 21.00 uur en bij aankomst rond half één moest ik meteen met iemand van de 1.5 helpdesk mee. Hij zou mij de training over blackberry geven die ik een paar dagen geleden al zou krijgen, binnen 10 minuten was hij echter klaar met zijn "training". Later die dag werd mij nog een training internet explorer gegeven, uitleg is eigenlijk het betere woord. Gezien het feit dat wij nog niet eerder telefoontjes over dit onderwerp hadden gehad, was ik hier wel verbaasd over dat mij deze uitleg werd gegeven.


In een half uur werden mij wat zaken uitgelegd en telkens werd mij verteld dat ik dat toch niet vaak zal tegenkomen (erg stimulerend). Na 17:00 uur waren alle andere collega’s naar huis, in de resterende vier uur heb ik slechts drie telefoontjes gehad. Ik dacht dat er nooit een einde aan die avond zou komen, maar gelukkig gebeurde het toch!

Ons project in Belgie zat er op en om dat te vieren ben ik die avond, samen met Timothy, naar een Argentijns restaurant gegaan. Daar hebben we uitgebreid gegeten, voor 50 euro per persoon hebben we erg genoten van de Argentijnse keuken. Vervolgens zijn we ieder naar onze eigen hotelkamer gegaan om nog wat te chillen. De dag erna zouden we (pas) om 17:00 uur vliegen. Dit was de laatste dagen nog gewijzigd, want oorspronkelijk zouden we om 15:00 uur al vliegen. Deze wijziging was gedaan omdat we zo allemaal dezelfde vlucht konden pakken en op Joburg airport ook allemaal tezamen met een taxibusje konden worden opgehaald.

Gelukkig hadden we kunnen regelen dat we zaterdagochtend iets langer in onze hotelkamer konden blijven, want eigenlijk zouden we er om 10:00 uur al uit moeten. Om 13:30 uur arriveerde onze taxi, die ons in een klein uur naar het vliegveld van Brussel bracht. Daar vonden we al snel onze incheckbalie waar we onze tickets konden ophalen. Het bleek dat British Airways een nieuwe regel had ingevoerd. Sinds een week was er een regel opgesteld dat elke persoon nog maar één stuk bagage mag meenemen op zijn vlucht. Het probleem was dan ook dat we met drie personen vijf stuks bagage bij ons hadden. Dus er zat niks anders op dan van mijn twee stuks bagage er één van te maken. Iets verderop kon ik voor vijf euro per stuk mijn bagage laten sealen en er zo één pakketje van maken.


Na dit gedaan te hebben dacht ik dat ik nu wel alle ellende van de afgelopen drie weken zou hebben gehad, maar toen bleek er zich een nieuw probleem voor te doen. Omdat onze vliegtijden waren veranderd moest er ook een overboeking plaatsvinden. Dit zou voor ons worden geregeld en wij zouden hier verder niks van merken. Op het moment dat ik wilde inchecken kreeg ik te horen dat het voor iedereen was geregeld, behalve voor mij. Dus ik naar de infobalie van British Airways en daar vertelden ze mij dat ik eerst mij extra "fee" moest betalen alvorens ik kon gaan vliegen. Op dat moment was ik echt woest en dat heb ik mondeling ook wel laten blijken, maarja ik wilde toch graag vliegen en dus heb ik die extra "fee" maar betaald.

De vlucht naar Londen Heathrow ging vlekkeloos, we waren er in een mum van tijd. Daar aangekomen hoefden we deze keer gelukkig niet lang in de rij te staan voordat we door bagage controle konden. Helaas was er voor de vlucht naar Johannesburg enige vertraging opgetreden, deze duurde ruim een half uur lang. Toen we eindelijk konden inchecken brandde er bij de controle van mijn boarding pass een rood lampje. "Kan er ook nog wel bij" dacht ik en bij een blik op hun scherm zag ik dat ik nog 135 euro moest betalen. Weiselijk hield ik mijn mond en gelukkig kon ik alsnog doorlopen. In het vliegtuig bleek de gehele rij achter ons leeg te blijven en na enige navraag bij de stewardess kon ik daar plaatsnemen. Dit zorgde ervoor dat ik twee stoelen voor mezelf had en hier heb ik dan ook dankbaar gebruik van gemaakt. Ik heb nog nooit zoveel in een vliegtuig geslapen..

De volgende ochtend landden we zoals gepland om iets voor negen uur in de ochtend. Na even op de rest gewacht te hebben werden we vanaf het vliegveld terug naar huis gebracht. Om 10:30 uur arriveerde ik bij mijn huis, welke echter helemaal leeg was aangezien Hans en Rene in Durban verbleven.



De eerste werkdag (maandag) begon voor mij om 7:00 uur in de ochtend, wat voor mij betekende dat ik om 5:45 uur op moest staan. Op kantoor aangekomen was het nog erg rustig en al snel bleek dat er voor mij nog heel wat dingen ontbraken. Ongeveer drie uur later was alles juist geïnstalleerd en kon ik eindelijk live aan de telefoon. De rest van de week ging dat mij goed af en ik merk al wel dat ik steeds meer dingen zelf kan oplossen (ook zonder mensen van de 1.5 helpdesk bij mij in de buurt).

De rest van de week heb ik alweer de nodige dingen ondernomen. Op maandagavond heb ik Hans, Rene en Linda mee uit eten gevraagd, om zo even bij te kunnen praten. We zijn gaan eten bij de Thai op de Mandela Square, welke ook deze keer weer goed in de smaak viel. Wel werd ik erg jaloers van hun verhalen over Durban, welke ik door mijn extra week in België heb moeten missen. Ik baalde daar echt enorm van en daarom is het ook moeilijk om aan te horen dat het zo geweldig gaaf weekend was. Hopelijk krijg ik volgend jaar mijn herkansing en ik ga er dan ook alles aan doen om er dan bij te kunnen zijn. Dinsdagavond hebben we meegedaan aan een triviant avond in een Engelse pub, waar Tom ons voor had opgegeven. Echt geweldig om dat eens mee te maken, we zijn zelfs zo enthousiast dat we besloten hebben dat elke week er in te houden! Volgende week volgt een uitgebreider verslag van die avond. De rest van de week heb ik wat gerelaxed en nog een afspraak met onze huisbazin gehad, beetje rare vrouw. Maarja we hebben de huur en borg overgemaakt, dus die zal voorlopig wel weer rustig zijn. Vandaag heb ik een nieuwe televisie gekocht voor thuis. Een LG televisie die door iemand van die zaak met een steekwagentje bij ons thuis is afgeleverd. Ideaal! Van het weekend hoop ik de DSTV decoder te regelen en wie weet kunnen we dan komende week normaal tv kijken...


Ik zit nu bijna op het einde van mijn shift en dan begint ook mijn weekend. Vanavond is er een verjaardag van een Belgische collega (Timothy) en dan ga ik het weer eens lekker van nemen. Morgen staat er een soort van Dance Valley op het programma waar we heengaan, daar zal ik de volgende keer verslag van doen. Het schijnt erg gaaf te worden! Voor meer informatie, kijk op www.h2oparty.com

Nu ga ik er echt een einde aan maken, mijn verhaal is weer veel te lang geworden zie ik alweer. Ik heb trouwens het adres van mijn nieuwe woning, mochten jullie mij iets willen sturen of een bezoekje komen brengen...

Robert-Jan Richter
126 West Street
11 Pinewood
2146 Sandown
Johannesburg
SOUTH-AFRICA

  • 02 Maart 2007 - 20:06

    Fransheid:

    Het zit je wel allemaal mee hè...jeetje..hehe..goed geregeld weer ja...Naja je bent terug in je nieuwe thuisland :) Geniet van t weekend en de groeten aan je ZA-MC :P Laterzzzz

  • 03 Maart 2007 - 10:03

    Joachiem:

    Hey Pan,

    Volgens mij wordt jij gemiddeld 35 keer per week gestuurd!
    Jammer dat je niet in de zuid-street woont.
    enjoy the sun en de pillen bij dancevalley. x

  • 03 Maart 2007 - 13:37

    PeterHeid:

    heeeej pannekeee

    zie dat je weer veilig 'THUIS' aangekomen bent! :) gelukkig maar

    Kun je niet effe een graadje of 10 hierheen sturen (H)

    Echt vet dat je in de nederlanden nog effe tijd had voor een bezoekje @ breda :D

    He pik! we praten binnekort wel effe verder.. ik wens jou veel plezier en zeg laturrrr

    xje

  • 03 Maart 2007 - 13:56

    Stijn:

    Zo te lezen zuigt jouw werk. Maar alles eromheen lijkt het wel enigzins te compenseren:P

    Groetjes aan je 1.5 helpdesk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Robert-Jan

Mijn mailadres: rj_richter@hotmail.com

Actief sinds 13 Nov. 2006
Verslag gelezen: 467
Totaal aantal bezoekers 95878

Voorgaande reizen:

02 Januari 2007 - 03 Januari 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: