Het einde in zicht... - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Robert-Jan Richter - WaarBenJij.nu Het einde in zicht... - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Robert-Jan Richter - WaarBenJij.nu

Het einde in zicht...

Door: Robert-Jan

Blijf op de hoogte en volg Robert-Jan

14 Maart 2008 | Zuid-Afrika, Pretoria

14 maart 2008,

Vandaag begin ik aan mijn laatste werkdag bij IBM. De afgelopen weken was het voornamelijk aftellen en werd voor mij wel bevestigd dat ik de juiste keuze heb gemaakt. Het was erg moeilijk om mij elke dag nog te motiveren, maar gelukkig helpt het lekkere zomerse weer hier een handje bij.

Het laatste weekend van februari stond in het teken van een weekendje Durban, mijn laatste uitstapje in Zuid-Afrika. Vrijdagnacht ben ik samen met een collega en twee van zijn huisgenoten vertrokken met de auto in de richting van de kust. Na een rit van 550 km, die ongeveer zes uur duurde, kwamen we vroeg in de ochtend in Durban aan. We besloten meteen even een kijkje aan het strand te nemen om daarna een ontbijtje te scoren bij een shopping mall in de buurt. Na het ontbijt zijn we ons gaan inchecken bij de bacpackers, welke aan het strand lag. Aangezien de temperatuur inmiddels was opgelopen naar de dertig graden zijn we meteen daarna naar het strand gegaan en hebben we een duik in de zee genomen.

Aan het begin van de middag was het dan tijd om ons bezig te gaan houden met hetgene waar we voor kwamen, de A1 Grand Prix. Die middag stond de kwalificatie op het programma en waren er verder nog wat races uit andere klasses en een ferrari parade. De middag bracht ons de nodige spektakel met diverse inhaalacties, schuivers en crashes. Uiteraard werd ons landgenoot Jeroen Bleekemolen luidruchtig aangemoedigd, wat voor de nodige verbazing zorgde op de tribunes.

De hitte zorgde ervoor dat we ons naast de kwalificatie ook bezig moesten houden met het veelvuldig insmeren van het lichaam om ons tegen de zon te beschermen. Al met al een geweldige voorproef voor de dag van morgen, wanneer de hoofdrace plaats zou vinden.

De avond verliep verder rustig en rond elf uur gingen we een poging doen om wat nachtrust te krijgen. We zaten er namelijk aardig doorheen, doordat we de nacht ervoor geen slaap hadden gehad en inmiddels al ruim 40 uur wakker waren. Onze accommodatie bestond uit een houten hutje met een klein raampje, wat met een nachttemperatuur van tegen de twintig graden niet echt aangenaam was. Na toch wat geslapen te hebben gingen we die morgen al vroeg naar het circuit. Het was wederom een zeer warme dag, maar gelukkig stond er ook vandaag een lekkere zeewind. Het verkeer was niet zo druk als verwacht en tegen tien uur in de ochtend waren we al present op de tribune.

De race van een A1 Grand Prix bestaat uit twee onderdelen, de sprintrace en de hoofdrace. Het is iets te ingewikkeld om alle regels uit te leggen, maar het komt er op neer dat elk land met dezelfde auto rijdt, hetzelfde materiaal heeft en een minimum aantal stops moet maken. Het verschil dient gemaakt te worden met het afstellen van de auto, rijkwaliteiten en de power boosts. De sprintrace zorgde ervoor dat Nederland de gehele race een onderling gevecht uitvoer met onze oosterburen uit Duitsland. In het laatste rondje wist onze Duitse "vriend" de Nederlander van de baan te rijden. Gelukkig zorgde deze crash voor een algehele stop van de race waardoor de uitslag van de rond ervoor einduitslag diende. Zo waren we alsnog als vijfde geëindigd. De hoofdrace was ook een spektakel, waar Nederland wederom rond de vijfde plek reed.



Net als tijdens de sprintrace was er ook aan het einde van de hoofdrace een crash, waar Nederland de dupe van werd. Althans dat dachten we.. Zuid-Afrika reed op een teleurstellende tiende plek en besloot een “alles of niets poging” te doen om zo alsnog te proberen een hoge klassering neer te zetten. Om dit te realiseren remde hij vlak voor de scherpste bocht 50 meter te laat om zo vol in te rijden op onze landgenoot. Enigzins teleurgesteld verlieten we het circuit en keerden we terug naar Johannesburg waar we vlak voor middernacht aankwamen. Een dag later op mijn werk kwam ik erachter dat Nederland alsnog vijfde was geworden omdat de race wederom gestaakt was en de uitslag van de ronde ervoor telde.

Na dit weekend was de pret voorbij en stond alles in het teken van het regelen van al mijn zaken voordat ik terug naar Nederland zou gaan. Dit leverde uiteraard weer de nodige problemen op, maar op de dag van vandaag lijkt alles zo goed als zeker in orde. Nu rest mij nog het afbetalen van de laatste zaken en de laatste inkopen doen (mits het in mijn koffer past). Al met al een teken dat het einde nu toch wel in zicht is. Morgenavond ga ik mijn afscheidsfeestje geven in een nabijgelegen kroeg om de dag erna tegen het einde van de middag richting vliegveld te gaan. Vanwege de drukte rond Pasen was het niet mogelijk om een goede aansluitingsvlucht vanuit Londen te regelen, wat er nu toe leidt dat ik ruim vijf uur in Londen Heathrow moet wachten. Maandagmiddag rond 14:00 uur zal ik volgens schema in ons kikkerlandje aankomen..

Vluchtinfo:
16 maart 2008 20:15 Johannesburg - London Heathrow
17 maart 2008 11:45 London Heathrow - Amsterdam

Tot snel!

  • 14 Maart 2008 - 06:38

    Marije:

    16 maart 2008 20:15 BA56 Amsterdam - London Heathrow
    17 maart 2008 11:45 BA434 London Heathrow - Johannesburg

    Je komt terug??
    Tot snel!

  • 14 Maart 2008 - 07:13

    Mam:

    We zullen je mooie verhalen missen als je straks terug bent.
    Maar toch heb ik je liever weer echt in de buurt hoor!

  • 14 Maart 2008 - 07:45

    Leo:

    Fijn he, zo'n oplettende zus.

    Goede vlucht en tot volgende week!

  • 14 Maart 2008 - 10:03

    Fransheid:

    Je zit dr toch net 2,5 maand? oooh ja was t jaar vergeten ;) !! Hey dude super dat je terug komt!!! heb dr zin an!! Ook om je verhalen te horen en zien natuurlijk! tot vlgnd week!! lat0rrrrr

  • 14 Maart 2008 - 11:14

    Saskia:

    Hoi hoi RJ :D

    Dan zit het er eindelijk op.. weer terug naar ons kleine kikkerlandje! Heel veel plezier op je afscheidsfeestje zaterdag!! Geniet ervan, en dan zien we elkaar snel als je terug bent!!

    Owja, en een hele goede vlucht natuurlijk!! Hihi..

    Dikke kusss Saskia

  • 14 Maart 2008 - 12:08

    Peter B:

    Hey Robert,

    Tot snel dan maar..ik ben het weekend van de 21e in Velp, dus wellicht kunnen we afspreken! We houden contact en goeie vlucht!!

    x

  • 14 Maart 2008 - 13:25

    Pa:

    Zo komt aan alles een eind met een mooi slot in Durban. Zie je maandag op Schiphol.

  • 18 Maart 2008 - 16:18

    Erik:

    Zo Rob, back in town man. En als ik de foto's bekijk dan ben je nog steeds mager maar gezond hahaha! Nee, het zag er goed uit daar. Nieuw hoofdstuk in Nederland. Ik spreek je vast binnenkort weer eens. Groeten van ons! Tegenwoordig betekent "ons" natuurlijk Erik, Marije én Jens!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Robert-Jan

Mijn mailadres: rj_richter@hotmail.com

Actief sinds 13 Nov. 2006
Verslag gelezen: 975
Totaal aantal bezoekers 95477

Voorgaande reizen:

02 Januari 2007 - 03 Januari 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: