Rondreis gaat beginnen! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Robert-Jan Richter - WaarBenJij.nu Rondreis gaat beginnen! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Robert-Jan Richter - WaarBenJij.nu

Rondreis gaat beginnen!

Door: Robert-Jan

Blijf op de hoogte en volg Robert-Jan

24 Januari 2008 | Zuid-Afrika, Pretoria

24 januari 2008,

En toen was er elektriciteit.....toen weer niet.....en toen weer wel. Dit, samen met het bewolkte weer met veel regen, is het beeld van mijn eerste weken van het jaar 2008.

In mijn voorgaande verhalen heb ik al eens eerder verteld over de power outages die zo nu en dan voorkomen, maar deze maand is het erger dan ooit. Gemiddeld twee keer per dag valt de stroom voor een periode van twee uur uit. Dat zorgt voor stoplichten die niet werken, shoppen in een supermarkt zonder licht, fitnessen in het donker en avonden bij kaarslicht. De reden van deze stroomuitval is dat ze niet de capaciteit hebben om heel Johannesburg van stroom te voorzien en dat er daarom load scheduling plaatsvindt. Dit houdt in dat elke periode een deel van Johannesburg zonder stroom komt te zitten, om zo toch aan de capaciteit te kunnen voldoen. Naar mijn idee is het beter om wat meer elektriciteitscentrales te bouwen aangezien dit land toch al zo vervuild is.

Het huidige weer in Johannesburg zou zomers moeten zijn, maar momenteel lijkt het meer op herfst in Nederland. De mensen hier vertelden mij dat er nog nooit zo’n slechte zomer is geweest, gelukkig heb ik de eer om dit dan mee te mogen maken. Hoopvol kijk ik uit naar een droge dag met wellicht wat zon, zeker nu mijn ouders en zus komende vrijdag gaan arriveren. Gelukkig gaan we vanaf komende maandag een mooie rondreis maken en zal de kans op beter weer alleen maar groter worden.

Mijn vorige verhaal eindigde de vorige keer vlak voor oudejaarsdag, nadat ik net uit Nederland terug was gekomen. Dat lijkt inmiddels alweer maanden geleden kan ik je zeggen... Omdat ik de smaak goed te pakken had, besloot ik oudejaarsdag en nieuwjaarsdag ook maar te werken. Dat zorgde ervoor dat ik verder op oudejaarsdag vrij weinig heb gedaan, mede omdat ik nog vrij moe was van de reis. Oudejaarsavond heb ik in mijn cottage doorgebracht met cabaret van Freek de Jonge. Eenmaal rond twaalf uur was het voor mij moeilijk om de gunshots van het vuurwerk te onderscheiden. In Sandton zelf was het rond die tijd vrij rustig en lieten de meeste mensen het naar mijn idee aan zich voorbij gaan. Vlak daarna werd ik verrast door een telefoontje van mijn moeder en wat smsjes van wat vrienden. Kort daarna ben ik snel gaan slapen, omdat de volgende morgen om 7:00 uur weer moest worden gewerkt.

Nadat ik op nieuwjaarsdag van mij werk thuis was gekomen, bleek tot mijn grote verrassing mijn koffer te zijn aangekomen. Zonder echte grote beschadigingen en vermiste spullen kon ik mijn bagage weer verwelkomen. Later die dag was ik door het gezin (bij wie ik woon) voor een braai uitgenodigd om zo toch een beetje het nieuwe jaar te vieren.

De week erop zou ik beginnen aan een week met nightshifts. Na de zondagnacht gewerkt te hebben kreeg ik van mijn werk te horen dat ik voorlopig niet mag werken omdat mijn nieuwe werkvergunning nog niet in orde is. Mijn originele werkvergunning was 31 december 2007 verlopen en de nieuwe liet wat langer op zich wachten dan vooraf gedacht. Gelukkig kreeg ik wel gewoon uitbetaald en moest ik thuis afwachten wanneer ik weer welkom was.




Diezelfde week is onze maid ontslagen. Er was namelijk ontdekt dat ze al geruime tijd diverse spullen had gestolen, wat ook wel bleek toen haar cottage werd doorzocht, waar allemaal sieraden werden gevonden. Zelf bleef ze hardnekkig ontkennen, maar desondanks is ze met onmiddelijke ingang ontslagen. Gelukkig waren er geen spullen uit mijn cottage ontvreemdt.

Het weekend erop ben ik met een collega en wat huisgenoten van hem naar Pilanusberg (safaripark) geweest, wat op ongeveer twee uur rijden van Johannesburg ligt. Rond 4:30 uur zijn we in alle vroegte vertrokken om daar ruim twee uur later aan te komen. Het weer die dag was ook vrij somber en grijs en het regende de gehele heenreis. Eenmaal in het park toch de nodige dieren kunnen spotten, maar met name de olifanten waren de grote afwezigen. Waarschijnlijk lag het toch aan het feit dat we de Rolo waren vergeten. Gelukkig klaarde het ’s middags nog wat op en was zowaar de zon even te zien. Al met al was het een geslaagde dag en erg lekker om er even uit te zijn.

Vorige week dinsdag kreeg ik eindelijk het bericht dat mijn werkvergunning weer in orde was en dat ik weer mocht werken. Vanaf die dag heb ik tien dagen achter elkaar gewerkt, waarvan ik op dit moment met de laatste dag bezig ben voordat mijn vakantie begint. Morgenvroeg komen mijn ouders en zus op Johannesburg airport aan en kan de vakantie dan eindelijk beginnen. Globaal staat onze planning voor de periode al aardig vast en ik zal jullie hier na terugkomst uitgebreid verslag van doen!

  • 24 Januari 2008 - 19:13

    Jojo Tuhuteru:

    Heb een hele poos je berichtjes niet gelezen. Ben blij dat het goed met je gaat. Zoals je weet ben ik ergens anders gaan werken en het bevalt me nog wel.

  • 24 Januari 2008 - 20:39

    Thijs:

    Hey RJ, ik heb lang niks van me laten horen maar dat maken we zeker nog wel een keer goed. Geniet nog van je rondreis en je verblijf daar. Groeten Thijs

  • 24 Januari 2008 - 21:21

    Annemarie:

    Geniet van de rondreis met je ouders en Yvette!!!
    Laat ze alle mooie plekjes maar zien!
    Liefs Annemarie

  • 25 Januari 2008 - 07:45

    Arend:

    Wederom leuk verhaal en maak er met je familie maar wat leuks van.

  • 25 Januari 2008 - 13:48

    Alie Jennie:

    Ook een reactie van je tante. Zo zit je in Friesland en nu weer daar. Geniet van jullie rondreis . Doe de groeten aan je ouders en zus. En we horen of lezen wel weeer hoe het met je gaat. Ik hoop dat het weer wat betre word, daar kijken je ouders wel naar uit....!
    Groeten van de Kattebosfamilie

  • 25 Januari 2008 - 13:50

    Alie Jennie :

    Excuus voor de typefouten in vorig stukje.
    Mooie foto's laat je zien!
    Groet Alie Jennie

  • 25 Januari 2008 - 15:28

    Ruud:

    Hoi R_J, ik wens je een hele fijne tijd met je ouders en je zus Yvette. Heel veel
    plezier (en beter weer)
    Groetjes je oom.

  • 25 Januari 2008 - 22:02

    Stijn:

    gaat heel mooi worden die rondreis! Ik zou die bungee ook gaan doen:D

  • 25 Januari 2008 - 23:20

    Gerda:

    Heel veel plezier, zon en gezelligheid met je ouders en zus. Groetjes uit Giesbeek.

  • 27 Januari 2008 - 07:41

    Lisa:

    Heeey RJ!
    Na al dat harde werken heb je de rondreis wel verdiend! de tijd gaat zo snel voorbij met alle mooie dingen die je gaat zien, dus geniet van elk moment!!!
    Heel erg veel plezier met alles wat je gaat doen, ook voor je ouders en je zus!

    kiwi kusjes uit Nieuw Zeeland

  • 27 Januari 2008 - 20:12

    Timothy Boudrez:

    Hey RJ,

    ik ben blij om het prachtig nieuws van de bloeiende Zuid-Afrikaanse kaarsenindustrie en de zwoelige, hete zomers te horen. Jammer van de Rolo :P. Ik hoop dat we binnenkort kunnen afspreken in Nederland.

    Groetjes,

    Timothy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Robert-Jan

Mijn mailadres: rj_richter@hotmail.com

Actief sinds 13 Nov. 2006
Verslag gelezen: 1368
Totaal aantal bezoekers 95351

Voorgaande reizen:

02 Januari 2007 - 03 Januari 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: