Vakantie in Nederland - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Robert-Jan Richter - WaarBenJij.nu Vakantie in Nederland - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Robert-Jan Richter - WaarBenJij.nu

Vakantie in Nederland

Door: Robert-Jan

Blijf op de hoogte en volg Robert-Jan

31 December 2007 | Zuid-Afrika, Pretoria

31 december 2007,

(Alvast) Gelukkig nieuwjaar!

Zo, ik ben weer terug in Zuid-Afrika.. Mijn vakantie in Nederland is voorbij gevlogen en het was echt super om familie en vrienden na zo’n lange tijd terug te zien. Nu sta ik vlak voor de jaarwisseling en is de temparatuur inmiddels weer gestegen naar zomerse waarden van 30 graden. Het is alweer even geleden dat mijn laatste update op mijn site is verschenen, dus zal ik jullie even bijpraten over de afgelopen periode.

Begin december was het vooral de dagen aftellen en uitkijken naar mijn vakantie in Nederland. Tom was nog steeds met zijn ouders aan het rondtrekken en dit zorgde ervoor dat ik naast mijn werk veel thuis heb doorgebracht. Daarnaast was het weer ook nog niet echt zomers te noemen; het regende veel en het was veelal grijs/bewolkt. In die periode ben ik voor het eerst sinds mijn verblijf in Zuid-Afrika ziek geweest. Een periode van een halve week had ik te kampen met griep, verkoudheid, keel- en hoofdpijn. Alles deed zeer en ik was erg moe, alle verschijnselen dus die bij ziek zijn horen.

Half december stond met name in het teken van het vertrek van een paar collega’s bij mij op de desk. Het weekend voor mijn vertrek naar Nederland hadden we dan ook besloten om een uitstap te maken wat al langer op het programma stond. We gingen naar het Magaliesgebergte (1,5 uur rijden van Joburg) om daar een canopy tour te maken.

Het kan vergeleken worden met tokkelen, alleen ging dit meer in een horizontale in plaats van een verticale richting. De bestemming werd bereikt na een mooie toeristische route van bijna drie uur (oh wat kan een TomTom makkelijk zijn). De terugreis besloten we (toch maar) de routebeschrijving van de organisatie te volgen, wat ons in 1,5 uur terug naar huis bracht. Om het weekend af te sluiten zouden we de dag erna bij een collega gaan braaien, maar door het tegenvallende weer hebben we dit om moeten zetten in een middagje bios en een avond uit eten. We zijn gaan eten bij de Carnivore, waar we ongeveer het halve Kruger Park hebben opgegeten. Zo heb ik onder meer struisvogel, krokodil, giraffe, impala en kudu gegeten wat erg leuk was om allemaal eens te proberen.

Dinsdag 18 december was het dan zover, mijn vakantie kon beginnen! Na eerder die dag nog van zeven tot drie gewerkt te hebben werd ik na mijn werk direct door Tom naar het vliegveld gebracht. De vlucht verliep redelijk, van Joburg naar Londen was er de nodige turbelentie en van Londen naar Amsterdam had ik te kampen met een uurtje vertraging. Eenmaal aangekomen op Schiphol stond mijn vader mij al op te wachten. Het was erg gaaf om hem na tien maanden weer terug te zien! Op dat moment werd ik ook meteen geconfonteerd met winter in Nederland, want in een dag ben ik bijna 30 graden terug gegaan. Gelukkig was mijn vader zo aardig om een bodywarmer van zijn werk mee te nemen. Als ik de dagelijkse temparatuur van al mijn dagen tijdens mijn verblijf in Nederland optel kom ik nog niet tot de huidige dagtemperatuur in Zuid-Afrika.







Thuis aangekomen was er ook het langverwachte weerzien met mijn moeder. Ze had meteen al een traditionele Nederlandse lunch klaarstaan, waar mijn vader en ik zo aan konden aanschuiven. Verder heb ik de eerste week meteen veel vrienden en familie gezien en hun heel wat foto’s van mijn verblijf in Zuid-Afrika getoond. Het viel mij op hoe snel ik weer gewend was aan Nederland, het voelde meteen of ik alweer maanden terug was.

Tijdens de kerst ben ik bij mijn ouders thuis gebleven en zijn mijn beide zussen en mijn aankomende zwager op bezoek geweest. Tevens weer eens een bezoek aan de kerk gebracht en een wandeling op de posbank gemaakt. Daarnaast stond kerst in het teken van het overvloedige heerlijke eten bij de kerstboom. Ik heb kerst uiteindelijk afgesloten met een avondje stappen in Arnhem in het gezelschap van wat vrienden, wat tot in de vroege uurtjes duurde.

Na kerst stond er een bezoek aan de wedstrijd NAC-Vitesse op het programma. Met wat vrienden waren we getuige van (hopelijk) de ommekeer, Vitesse won het duel met 2-1. Na nog even in het sponsorhome wat gedronken te hebben hebben we de avond in het centrum van Breda afgesloten. Voordat ik het wist stond ik toen alweer aan de vooravond voor mijn terugvlucht naar Joburg. Na de laatste avond met mijn ouders te hebben doorgebracht werd ik de dag erna door hun naar het vliegveld gebracht. De terugvlucht verliep voorspoedig, tot het moment dat ik in Joburg airport aankwam. Daar kwam ik erachter dat mijn koffer in Londen was achtergebleven en dat die zou worden nageleverd. Gelukkig heb ik er geen waardevolle spullen in zitten, maar toch hoop ik dat mijn koffer nog ergens op gaat duiken. Ik zal het moeten afwachten...




Dat brengt mij op de laatste dag van dit jaar, waarin ik heel veel heb meegemaakt. Tevens is dit een jaar geweest waarin ik meer heb gereisd dan ooit tevoren. Deze ervaring zal nog even doorgaan en ook in het nieuwe jaar zal ik jullie daarvan op de hoogte houden. De komende vier weken zal er echter eerst weer gewerkt moeten worden om daarna aan mijn echte vakantie te beginnen. Rest mij nu nog om jullie allemaal een heel gezond en gelukkig nieuwjaar te wensen met als voornemen dat jullie zo nu en dan (weer) wat van jullie laten horen op mijn site. Alvast bedankt!

  • 31 December 2007 - 08:00

    Tiny:

    Het is weer stil in huize Richter aan de Boonakker. Maar ook wij gaan nog een paar weken hard werken en dan....met jou op vakantie in Zuid-Afrika!! Ik kan niet wachten.

  • 31 December 2007 - 09:31

    Peerheid:

    hebben ze bij NAC ook thee?

    ;)

    Xje

  • 31 December 2007 - 09:49

    Pa:

    Sluit me aan bij de reactie van mama. Zeker nu wij met Kerst het hele programma hebben doorgenomen kan ook ik bijna niet wachten tot 24/25 januari. Ik wens je hierbij ook een voorspoedig 2008.Sterkte met je werk.

  • 31 December 2007 - 10:47

    Mirjam:

    Je vakantie in Nederland is dus was dus erg geslaagd? Geniet lekker van de temperaturen in Zuid Afrika, ik heb het veel te koud in Nederland.
    Alvast een geweldig 2008 gewenst!

    Groetjes Mirjam

  • 31 December 2007 - 11:35

    Stijn:

    Was me weer een waar genoegen. tot over drie maandjes dude.

    x

  • 31 December 2007 - 12:43

    Deborah:

    Hej RJ!

    Was leuk je tweede kerstdag tijdens het stappen nog even te zien! Veel succes nog daar en tot over drie maanden!

    -X-
    Deborah

  • 31 December 2007 - 19:56

    Oom Ruud:

    Geweldig R_J, dat je het zo naar je zin hebt gehad in NL. Kan me heel goed voorstellen dat de tijd voorbij vloog. Dat gebeurt mij ook altijd wanneer ik in NL ben. Sterkte weer met je werk en voor 2008 het allerbeste gewenst !!
    Ruud

  • 01 Januari 2008 - 12:00

    Hans:

    Dude! Nog de beste wensen! We hebben mooie aaf gehad in Breda, t vuurtje is nog aan denk ik... Spreek je snel

  • 01 Januari 2008 - 16:29

    Fransheid:

    Dude! gelukkig nieuw jaar hè! Tot over 3 mnd! welk vuurtje uberhaubt ;) ?

  • 01 Januari 2008 - 17:29

    Peter B:

    Nog de beste wensen! Leuk om je weer even gesproken te hebben. Nog heel veel plezier en succes daar en tot snel!

    x

  • 02 Januari 2008 - 15:32

    Elly En Cees:

    Hallo Robert Jan wat leuk dat je even vakantie had in Holland.De allerbeste wensen voor 2008 hoop dat het weer zo,n goed jaar word maar dat zal wel.Wat is het koud he in Holland,je bent zo gauw aan het warme weer gewend. Wij zijn maar een week naar het warme weer geweest en ik heb het nu al koud.hier gaat alles oke.Cees krijgt het nog druk voordat we naar Nieuw Zeeland gaan hij moet nog een keer naar China en als hij terug komt dan gaan we na 3 dagen weg. Dan zijn je vader en moeder en je zus ook bij jou en gaan jullie ook vakantie vieren,is alles al geregeld bij je? nou Robert Jan nog veel succes met het werk en tot horens weer. Groetjes Cees en Elly.

  • 02 Januari 2008 - 15:39

    Heleen:

    Hoi Robert Jan alweer veel reacties op jouw verslag van je Kerstvakantie in Nederland.
    Ik vond het erg leuk dat je ook even in Arnhem bent langsgeweest.
    Samen met je moeder leef ik met jullie mee naar de vakantie eind deze maand.
    Maar natuurlijk niet nadat ik je ook alle goeds heb toegewenst voor 2008.
    En hopelijk vind je hier straks in Nederland ook weer een uitdagende baan waar je je energie in kwijt kunt.
    Maar dat is van later zorg.
    Succes nog even en tot de volgende keer.
    Groetjes van Heleen


  • 02 Januari 2008 - 20:58

    Jetoekomstige Zwager:

    Hey RJ, inmiddels je koffer al weer terug zodat je kunt pokeren?

    In ieder geval nog de beste wensen voor 2008 en maak er een mooi jaar van! Maar voor nu; geniet vooral van je tijd in Zuid-Afrika!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Robert-Jan

Mijn mailadres: rj_richter@hotmail.com

Actief sinds 13 Nov. 2006
Verslag gelezen: 1298
Totaal aantal bezoekers 95350

Voorgaande reizen:

02 Januari 2007 - 03 Januari 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: